Nauka dla Społeczeństwa

25.04.2024
PL EN
19.12.2013 aktualizacja 19.12.2013

Poprawa wyników z egzaminów nie oznacza zwiększonych możliwości umysłu

Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology ustalili, że lepsze wyniki osiągane przez uczniów na egzaminach nie mają związku z poprawą zdolności abstrakcyjnego myślenia – poinformowało Biuro Prasowe MIT.

Standaryzowane testy, takie jak polska matura, są stosowane w systemach edukacyjnych wielu państw. Często ich wynik decyduje o dalszych losach ucznia. Okazuje się jednak, że uczniowie, którzy osiągnęli doskonałe wyniki w takich testach nie radzą sobie tak dobrze, kiedy muszą do rozwiązania problemu zastosować myślenie abstrakcyjne i wyciągnąć logiczne wnioski.

„Naszym podstawowym pytaniem było: czy jeśli szkoła skutecznie pomaga dzieciom z trudnych środowisk podwyższyć ich wyniki i poprawić ich szanse na dostanie się na studia, to czy zmianom tym towarzyszą pozytywne zmiany w umiejętnościach poznawczych?” – powiedział John Gabrieli, profesor z MIT. Umiejętności poznawcze, które interesowały badaczy, należą do obszaru tzw. „płynnej inteligencji”. Jest to pojemność pamięci krótkotrwałej, szybkość przetwarzania informacji czy umiejętność rozwiązywania abstrakcyjnych problemów.

Specjaliści w zakresie procesów kognitywnych z MIT wzięli pod lupę tysiąc czterystu uczniów ze szkół publicznych w Bostonie. Porównywali ich wyniki ze standaryzowanych testów stosowanych w systemie edukacyjnym z przeprowadzonymi przez siebie testami na inteligencję płynną. Badanie pokazało że szkoły, które były najlepsze w podnoszeniu wyników egzaminacyjnych swoich uczniów miały znikomy wpływ na płynną inteligencję uczestników zajęć.

Badacze wyciągnęli prosty wniosek: to, co w systemie edukacyjnym pomaga uczniom osiągać lepsze wyniki na egzaminach nie ma wpływu na inteligencję płynną. „Wygląda na to, że tych umiejętności nie nabywa się mimochodem, jak miałoby się nadzieję, po prostu podczas intensywnej nauki i bycia dobrym uczniem” – powiedział Gabrieli.

Gabrieli planuje kontynuować badania, śledząc dalsze losy badanych uczniów – chce zobaczyć, czy któraś grupa będzie sobie lepiej radzić w przyszłości. (PAP)

stm/ ula/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024