20.04.2024
29.01.2014 aktualizacja 29.01.2014

Dziurawe białka podnoszą ciśnienie krwi

Zmutowane białko w błonie komórkowej może być „dziurawe”, co prowadzi do podwyższenia ciśnienia tętniczego krwi – informuje pismo „Biochemistry”.

Podwyższone ciśnienie tętnicze może mieć wiele przyczyn – jedną z nich jest specyficzna mutacja białka, wykryta kilka lat temu przez zespół z Uniwersytetu Aarhus (Dania). Jednak jej mechanizm pozostawał nieznany.

Zagadkę wyjaśnili wspólnie z kolegami z Aarhus naukowcy z Uniwersytetu Południowej Danii w Odense. Jak się okazało, mutacja jednego z białek obecnych w błonie komórkowej może doprowadzić do tworzenia się „dziur” w tej błonie. Owe „dziury” przyczyniają się do podniesienia ciśnienia tętniczego, ponieważ komórki organizmu nie potrafią dokładnie kontrolować ruchu jonów sodu do wnętrza komórki i na zewnątrz. W rezultacie zawartość sodu w komórkach rośnie, co przyczynia się do powstania nadciśnienia.

Odkrycie, którego głównym autorem jest Wojciech Kopec z centrum fizyki biomembran na Uniwersytecie Południowej Danii, może doprowadzić do pojawiania się nowych, lepszych leków dla chorych na nadciśnienie.

Odkrycie mechanizmów związanych z wadliwym białkiem było możliwe dzięki wykorzystaniu jednego z najpotężniejszych w Danii klastrów komputerowych Horseshoe 6, który należy do Uniwersytetu Południowej Danii. (PAP)