23.04.2024
08.02.2014 aktualizacja 08.02.2014

Mgławica Trójlistna Koniczyna sfotografowana w podczerwieni

NASA przedstawiła zdjęcie mgławicy M20 wykonane w zakresie podczerwonym. Obiekt znajduje się 5400 lat świetlnych od nas i zachodzą w nim procesy powstawania nowych gwiazd.

Amerykańska agencja kosmiczna przedstawiła zdjęcie fragmentu Mgławicy Trójlistna Koniczyna wykonane w podczerwieni za pomocą sondy Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE). Na fotografii dominuje żółto-pomarańczowy obiekt, w którym zachodzą procesy powstawania nowych gwiazd – to właśnie mgławica. Żółte linie wydają się dzielić ją na trzy części, stąd nazwa (inne stosowane oznaczenia to Messier 20, M20, albo NGC 6514).

Występujące na dużym obszarze zielone obłoki to gaz wodorowy. Mgławica Trójlistna Koniczyna znajduje się wewnątrz obłoku. Promieniowanie i wiatry gwiazdowe od gwiazd masywnych pobudziły narodziny nowych generacji gwiazd. Trzy żółte linie w mgławicy to świecący w podczerwieni pył, który na zdjęciach w zakresie widzialnym jest ciemny.

Na zdjęciu widać też mnóstwo niebieskich gwiazd. To obiekty starsze niż mgławica i nie należące do niej. W prawym górnym rogu widać z kolei czerwony obłok – jest to gaz rozgrzany przez grupę bardzo młodych gwiazd.

Barwy na zdjęciu są sztuczne i zostały przypisane różnym długościom fali promieniowania podczerwonego. Kolor niebieski odpowiada fali o długości 3,4 mikrometra, niebiesko-zielony to 4,6 mikrometra. zielony - 12 mikrometrów oraz czerwony - 22 mikrometry.

Niedawno NASA reaktywowała sondę, w ramach projektu NEOWISE - sonda, którą uśpiono w 2011 roku, została wybudzona we wrześniu 2013 roku. Zaprezentowane zdjęcie pochodzi z poprzedniego etapu misji, gdy obserwatorium wykonywało przegląd całego nieba w podczerwieni. Obecnie zadaniem projektu jest poszukiwanie planetoid. (PAP)