19.04.2024
20.02.2014 aktualizacja 20.02.2014

Przyrodnicy tworzą bazę danych o populacji rybołowa

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. tworzy bazę danych o populacji rybołowa i liczy na pomoc miłośników przyrody, leśników i wędkarzy. W Lubuskiem ten rzadki ptak występuje na 5-7 stanowiskach, w północnej i środkowej części regionu.

Rybołów jest jednym z najbardziej narażonych na wyginiecie gatunków ptaków szponiastych w Polsce.

„Zachęcamy do udziały w tym przedsięwzięciu, gdyż uzyskane w ten sposób dane pomogą na wzmocnienie efektywności ochrony tego okazałego drapieżnika w naszym regionie. Rybołowy najczęściej bytują w zalesionych terenach w pobliżu zbiorników wodnych, głównie jezior i stawów. Dzięki dość smukłej sylwetce, rybołów widziany z daleka może przypominać dużą mewę, krążącą nad zbiornikiem wodnym” - powiedział Michał Bielewicz z RDOŚ w Gorzowie Wlkp.

Opis obserwacji należy odnotować w specjalnym formularzu dostępnym na stornie RDOŚ w Gorzowie Wlkp., a następnie przesłać do tej instytucji drogą elektroniczną. Przyrodnicy proszą o zwrócenie uwagi na rybołowy w okresie od kwietnia do końca lipca. Dane kontaktowe są dostępne na stronie: www.gorzow.rdos.gov.pl

Oprócz samej ewidencji siedlisk tego rzadkiego ptaka w ramach projektu ochrony budowane są sztuczne gniazda dla rybołowów. Ich budowa ma wpłynąć na zwiększenie populacji zagrożonych wyginięciem w Polsce drapieżników. W Lubuskiem powstało ponad 30 takich gniazd. Docelowo do końca 2015 roku ich liczba ma wzrosnąć do ponad 50.

Wszystkie gniazda rybołowów są także stale monitorowane, a młode ptaki skrupulatnie liczone. Z danych RDOŚ w Gorzowie Wlkp. wynika, że w 2013 r. w Lubuskiem trzy pary rybołowów odchowały siedem młodych ptaków.

W ramach realizowanego od 2011 r. projektu ochrony rybołowów na Ziemi Lubuskiej prowadzona jest również akcja edukacyjna wśród leśników, myśliwych i właścicieli stawów rybnych.

Rybołów (Pandion haliaetus) to ptak drapieżny, osiągający masę do 2 kg przy rozpiętości skrzydeł dochodzącej do 180 cm. Ma brązowo-białe ubarwienie, charakterystyczny ciemny pas wzdłuż oczu i nieco nastroszone pióra na tyle głowy.

Rybołowy są ptakami wędrownymi. Do Polski przylatują najczęściej na przełomie marca i kwietnia, niekiedy nawet później. Po odchowaniu młodych, najczęściej pod koniec sierpnia, opuszczają nasz kraj. Podobnie jak bociany białe, rybołowy z reguły wracają do tych samych gniazd przez kilkanaście lat. Głównym pożywieniem tych ptaków są ryby.

W Polsce gatunek ten wpisany jest do Czerwonej Listy Zwierząt Ginących i Zagrożonych, a w Unii Europejskiej jego ochronę sankcjonuje Dyrektywa Ptasia. (PAP)