Politechnika Łódzka opracowuje rozwiązania dla Peugeot Citroen Automobiles
Studenci i naukowcy Politechniki Łódzkiej współpracują z francuskim koncernem motoryzacyjnym Peugeot Citroen Automobiles nad rozwojem nowych technologii pozwalających na obniżenie zużycia paliwa w produkowanych przez niego samochodach.
Współpraca PŁ z francuskim koncernem trwa od trzech lat. W piątek - po negocjacjach - przedstawiciele uczelni i Peugeot Citroen Automobiles SA podpisali umowę ramową dotyczącą współpracy i prowadzenia badań.
Jak powiedział PAP prorektor politechniki ds. innowacji prof. Piotr Kula, prowadzone będą wspólne prace projektowe i badawczych. Uczelnia ma już takie doświadczenie, wcześniej Wydział Mechaniczny współpracował z firmą Eurocopter przy projektowaniu nowego śmigłowca hybrydowego.
"Okazuje się, że kompetencje naszych zespołów badawczych i wyposażenie laboratoriów, systemy komputerowe modelujące rzeczywiste rozwiązania mechaniczne, są na bardzo wysokim światowym poziomie. Wielkie koncerny chętnie nawiązują z nami współpracę w ramach realnej działalności inżynierskiej" - podkreślił prof. Kula.
Umowa jest bezterminowa i przewiduje różne formy współpracy, m.in. wyjazdy studentów i naukowców politechniki do laboratoriów francuskiego koncernu.
"Dla mnie, poza działalnością biznesową, najważniejszą wartością jest budowanie kompetencji naszych zespołów w oparciu o działalność w rzeczywistej technice na najwyższym poziomie" - powiedział prorektor.
Jak powiedział Tomasz Krysiński, dyrektor działu innowacji Peugeot Citroen Automobiles, współpraca dotyczy rozwoju nowych technologii pozwalających na obniżenie zużycia paliwa w samochodach, m.in. napędów hybrydowych.
Podpisanie umowy oznacza zainaugurowanie na Politechnice Łódzkiej działalności laboratorium mechaniki stosowanej Peugeot Citroen Automobiles, które firma częściowo wyposażyła w stanowiska badawcze.
"Możliwość współpracy ze światowym koncernem samochodowym jest poważnym wyróżnieniem. Niestety w Polsce mamy w tej chwili tylko montownie, natomiast możliwość kształcenia konstruktorów samochodowych to jest bardzo ważna kwestia, jeśli chodzi o sztukę inżynierską w Polsce" - powiedział PAP dyrektor Katedry Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn PŁ prof. Zbigniew Pawelski.
Katedra specjalizuje się w budowie podwozi samochodowych. W ramach dotychczasowej współpracy z francuską firmą opracowano wspólnie kilkanaście rozwiązań. Co najmniej trzy z nich w tej chwili zostały wdrożone w pojazdach doświadczalnych koncernu.
Jak wyjaśnił prof. Pawelski, są to rozwiązania do napędów hybrydowych, dotyczące automatycznej skrzyni biegów, pozwalającej na zmniejszenie zużycia paliwa poniżej 3 litrów na 100 km, rozwiązania dotyczące zawieszenia oraz zmian w głowicy silnika, które również mają na celu jak najmniejsze zużycie paliwa i zmniejszenie toksyczności spalin.(PAP)
szu/ agt/ ura/
Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.