29.03.2024
09.04.2014 aktualizacja 09.04.2014

Na lwy by 7! Snapshot Serengeti rusza po raz kolejny

Znowu będzie okazja do wypatrywania dzikich zwierząt na afrykańskiej sawannie! Społecznościowy projekt naukowy SnapshotSerengeti.org rozpoczął nowy - siódmy sezon klasyfikacji danych. Internauci pomagają badaczom, rozpoznając na zdjęciach dzikie zwierzęta.

Zadaniem internautów jest przeglądanie zdjęć z sawanny Serengeti na pograniczu Kenii i Tanzanii w Afryce i oznaczanie zwierząt widocznych na zdjęciach. Ma to pomóc naukowcom w dokładniejszym poznaniu zachowań dzikiej fauny.

To już 7. sezon obserwacji. W ubiegłym roku projekt wpadł w tarapaty finansowe i jego funkcjonowanie stanęło pod znakiem zapytania. Internauci zebrali jednak wtedy potrzebną kwotę w ramach projektu crowdfundingowego. W 7. edycji projektu można klasyfikować zdjęcia wykonane dzięki funduszom internautów.

W projekcie internauci mogą się poczuć jak badacze, edytorzy zdjęć i detektywi jednocześnie. Zdjęcia - robione automatycznie, kiedy przed obiektywem pojawia się ruch - nie zawsze są idealne. Często na zdjęciach porusza się jedynie trawa, a czasem po kawałku kończyny czy ogona trzeba wywnioskować, co to za zwierzę. Ale tym większa jest potem satysfakcja, kiedy wreszcie trafi się na perełkę - zdjęcie antylopy w trakcie skoku, patrzącego prosto w obiektyw jeżozwierza, rodziny słoni czy przeciągającej się lwicy.

Projekt Snapshot Serengeti - który działa na platformie Zooniverse.org - ma polską wersję językową. Powstała ona dzięki Centrum Fizyki Teoretycznej Polskiej Akademii Nauk i fundacji NewSpace. Polską wersję można znaleźć w menu językowym w prawym górnym rogu strony www.snapshotserengeti.org

Jak napisano na stronie internetowej Snapshot Serengeti, Projekt Lew (Lion Project) prowadzony jest przez University of Minnessota już od 45 lat. Dzięki niemu dowiedziano się np. dlaczego lwy mają grzywy i dlaczego żyją w grupach. Teraz badania koncentrują się na zrozumieniu, w jaki sposób duże zwierzęta koegzystują. Obecnie w Parku Narodowym Serengeti w Tanzanii śledzone są - dzięki nadajnikom radiowym - 24 stada lwów. Aby zebrać informacje o innych gatunkach, zbudowano sieć 225 ukrytych kamer. "Dzięki zdjęciom z tych kamer możemy zbadać, jak ponad 30 gatunków rozmieszczonych jest w terenie oraz jak wyglądają ich interakcje z lwami i innymi gatunkami" - zaznaczono na stronie projektu.