29.03.2024
16.04.2014 aktualizacja 16.04.2014

Przekrój przez Wszechświat

Jak wygląda świat z perspektywy mrówki, pojedynczego atomu albo galaktyki? Rozjaśnić tę sprawę próbuje filozof przyrody Łukasz Lamża w książce „Przekrój przez Wszechświat”, pomagając w zrozumieniu, uświadomieniu i wyobrażeniu sobie świata w różnych skalach.

„Historia ludzkości to nieustanne poszerzanie horyzontów” – tak brzmi pierwsze zdanie książki wydanej niedawno przez Copernicus Press Center Sp. z o.o. Autor, Łukasz Lamża, próbuje w niej przybliżyć czytelnikom świat rzeczy najmniejszych i największych oraz zwrócić uwagę na piękno i bogactwo Natury występujące w bardzo różnych skalach.

Autor zastosował nietypową numerację i tytuły rozdziałów. Nie jest to tradycyjny ciąg liczb naturalnych zaczynający się od 1. Rozdziały w tej książce zaczynają się od 27, a kończą na minus 15 – to rzędy wielkości dla omawianych w nich skali w metrach. Rozwój nauki spowodował, że obecnie możemy rozważać skale nawet tak duże jak 10 do potęgi 28 metrów, ale i tak małe jak 10 do potęgi minus piętnastej metra.

Rozdział pierwszy książki (27) ma tytuł „100 mld lat świetlnych” i dotyczy obserwowalnego Wszechświata. Dlaczego tak dużo, skoro minęło niecałe 14 mld lat od Wielkiego Wybuchu? Kosmos cały czas się rozszerza i obiekty, które niecałe 14 mld lat temu wysłały światło odebrane dzisiaj przez ziemskie teleskopy, tak naprawdę w tej chwili na skutek kosmologicznej ekspansji znajdują się dużo dalej.

Drugi rozdział: 26 – skala 10 miliardów lat świetlnych – to według autora pierwsza skala, o której można powiedzieć „coś konkretnego”. W rozdziale tym Lamża opisuje wielkoskalowe struktury we Wszechświecie, takiej jak sieć pustek oraz supergromad i gromad galaktyk.

W każdym rozdziale mamy do czynienia z coraz mniejszą skalą. W ten sposób m.in. trafimy na rozdział minus 02 o tytule „1 cm\", rozdziały związane z atomami i ich elementami składowymi aż do rozdziału minus 15 „1 fm”, w którym mowa o kwarkach.

Łukasz Lamża jest doktorem filozofii specjalizującym się w filozofii przyrody. W swojej pracy zajmuje się kosmologią i astrofizyką, ich aspektami filozoficznymi i powiązaniami z innymi dziedzinami nauki.

Książka ma 230 stron i ma twardą okładkę. Każdy z rozdziałów jest ilustrowany czarno-białym zdjęciem lub rysunkiem. Jest również dostępna jej wersja elektroniczna w formie e-booka.

Łukasz Lamża „Przekrój przez Wszechświat”, Copernicus Center Press Sp. z o.o., Kraków 2014 r.