Strona główna Aktualności
Kosmos

Internauci wciąż mogą szukać bąbli w Drodze Mlecznej

27.05.2014 Astronomia, Kosmos

Droga Mleczna. Foto: Fotolia

Internauci, także z Polski, uczestniczący w projekcie The Milky Way Project, mogą poszukiwać charakterystycznych bąbli, w których rodzą się nowe gwiazdy. Analizując zdjęcia wykonane przez Kosmiczny Teleskop Spitzera pomogą astronomom w klasyfikacji i pomiarach Drogi Mlecznej.

Społecznościowy projekt naukowy - The Milky Way Project - jest realizowany na platformie Zooniverse.

Niektóre bąble zostały już odnalezione w pierwszej części projektu. Odniosła ona taki sukces, że naukowcy rozszerzyli poszukiwania o nowe regiony Drogi Mlecznej. Oprócz bąbli i gromad gwiazd, na zdjęciach ukryte są również inne obiekty, takie jak rozległe zielone obiekty (zwane EGO) i niewidziane nigdy wcześniej galaktyki, które leżą poza Drogą Mleczną, przesłonięte gwiazdami i pyłem.

"Jeżeli ujrzysz coś niezwykłego na zdjęciach, pamiętaj, aby to oznaczyć i przypuścić, czym może to być. Mamy nadzieję zmapować te obiekty, a następnie użyć Twoich odkryć do przyszłych obserwacji. Możesz nawet znaleźć coś, czego się nie spodziewaliśmy, coś naprawdę niezwykłego" - zachęcają twórcy projektu.

Internauta, który chce pomóc naukowcom, na udostępnionych w serwisie zdjęciach może zacząć szukać charakterystycznych bąbelków i innych obiektów, odpowiednio je oznaczając. "Tego typu zadanie polegające na rozpoznawaniu kształtów jest czymś, co ludzie robią bardzo dobrze, więc opieraj się na pierwszym odczuciu przy każdym z obrazków. Ten sam obraz będzie pokazany kilku osobom, więc nie przejmuj się popełnieniem prostego błędu" - zaznaczają twórcy projektu. Początkujący mogą skorzystać z samouczka, który wyjaśni, w jaki sposób należy dokonywać klasyfikacji.

Dokonane przez internautów klasyfikacje będą przechowywane, a zespół Projektu Droga Mleczna dokładnie przeanalizuje te wyniki i upewni się, że wspólnie tworzone są przydatne materiały dla naukowców.

Polska wersja językowa, dostępna pod adresem: http://www.milkywayproject.org/, powstała z inicjatywy Centrum Fizyki Teoretycznej PAN. Autorem tłumaczenia jest Krzysztof Michalak, absolwent Uniwersyteckiego Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych Uniwersytetu Warszawskiego.

Dunbar, plotki i ewolucja języka Dunbar, plotki i ewolucja języka

Ludzka kultura jest przesycona językiem. Dzięki niemu jesteśmy zdolni do osiągania najniezwyklejszych rzeczy - podkreśla brytyjski antropolog Robin Dunbar. I krok po kroku tłumaczy, kiedy, jak i dlaczego ludzie zaczęli ze sobą rozmawiać, podczas gdy małpom wciąż wystarcza iskanie.