19.04.2024
16.06.2014 aktualizacja 16.06.2014

Wielkie dinozaury składały malutkie jaja

Największe dinozaury w dziejach Ziemi, takie jak diplodok, wcale nie składały gigantycznych jaj – piszą naukowcy na łamach „Paleobiology”.

Struś waży około 100 kg i składa jaja o wadze 1,5 kg. Przeciętny dinozaur z grupy zauropodów mógł ważyć 50 razy więcej od strusia, a jednak jaja, które składał, były tylko niewiele większe od strusich.

Zauropody poruszały się ociężale na czterech nogach, miały długie szyje i długie ogony. Pochłaniały olbrzymie ilości roślin, które ulegały powolnemu trawieniu w ich przewodzie pokarmowym. Największym spośród zauropodów był diplodok.

Zagadką pozostało, dlaczego te olbrzymy składały tak relatywnie niewielkie jaja. Z najnowszych badań wynika, że z ograniczeniem wielkości mógł wiązać się czas inkubacji jaj. Im większe jaja, tym dłuższej wymagałyby inkubacji.

Czas jednak działa w tym wypadku na niekorzyść, ponieważ zwiększa ryzyko, że jaja zostaną znalezione przez drapieżniki – dowodzą naukowcy, pracujący pod kierunkiem Graeme Ruxton z University of St Andrews w Szkocji.

Ustalali oni czynniki wpływające na czas inkubacji, badając jaja dzisiaj żyjących ptaków i gadów. W przypadku strusi czas od złożenia jaj do wylęgu mija ok. 40 dni. U zauropodów mogło to trwać nawet ok. 65-80 dni.

Zdaniem naukowców, samice zauropodów mogły składać jaja w niewielkich skupiskach, w kilku różnych miejscach. Takie zachowanie podyktowane byłoby strategią adaptacyjną, chroniącą przed drapieżnikami poszukującymi jaj.(PAP)