Nauka dla Społeczeństwa

18.04.2024
PL EN
24.06.2014 aktualizacja 24.06.2014

Trening muzyczny poprawia funkcje wykonawcze

Wykazano, że wykształcenie muzyczne u dzieci i dorosłych koreluje z lepszym funkcjonowaniem poznawczym na poziomie funkcji wykonawczych – zawiadamia czasopismo „PLOS ONE”.

Badacze ze Szpitala Dziecięcego w Bostonie (USA) doszli do wniosku, że osoby, które pobierały nauki gry na instrumencie, osiągają lepsze wyniki w testach mierzących funkcje wykonawcze, czyli procesy odpowiedzialne za szybkie przetwarzanie informacji, regulowanie zachowania, dokonywanie wyborów, rozwiązywanie problemów, planowanie i dostosowywanie się do zmiennych wymagań.

Naukowcy przebadali 15 dzieci w wieku 9-12 lat z co najmniej dwuletnim treningiem muzycznym i 15 profesjonalnych muzyków, a także 12 dzieci i 15 dorosłych bez wykształcenia muzycznego.

Okazało się, że zarówno dzieci, jak i dorośli grający na instrumentach charakteryzowali się lepszym funkcjonowaniem poznawczym na poziomie funkcji wykonawczych niż osoby, które nie przeszły treningu muzycznego.

U dzieci z wykształceniem muzycznym zaobserwowano również silniejsze pobudzenie regionów kory przedczołowej w mózgu – obszarów powiązanych z funkcjami wykonawczymi.

„Funkcjonowanie wykonawcze pozwala przewidzieć osiągnięcia akademickie, nawet w większym stopniu niż poziom inteligencji. Tymczasem w wielu szkołach występuje tendencja do redukowania programów nauki muzyki i poświęcania coraz większej ilości czasu na przygotowanie do rozwiązywania testów. Wyniki naszego badania sugerują z kolei, że to właśnie trening muzyczny może zapewnić dzieciom lepszą przyszłość akademicką” – mówi Nadine Gaab, jedna z badaczy. (PAP)

ooo/ mrt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024