25.04.2024
04.07.2014 aktualizacja 04.07.2014

Rośliny wyczuwają wibracje wywoływane przez szkodniki

Rośliny reagują na odgłosy wydawane przez gąsienice podczas żerowania na liściach i skuteczniej przygotowują się dzięki temu do obrony - wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z University of Missouri (USA).

"Poprzednie badania dociekały, jak rośliny reagują na energię akustyczną, w tym muzykę - powiedziała Heidi Appel z Bond Life Sciences Center na University of Missouri. - My odkryliśmy natomiast, że wibracje wynikające z żerowania zmieniają metabolizm komórek rośliny, wyzwalając wzmożoną produkcję związków chemicznych, które odpierają ataki gąsienic".

W trakcie badania naukowcy posłużyli się gatunkiem modelowym - rzodkiewnikiem, niewielką rośliną kwitnącą z rodziny kapustowatych. Przy wykorzystaniu lasera i małego kawałka odbijającego światło materiału jeden z badaczy prof. Rex Cocroft był w stanie zmierzyć ruchy liści podczas żerowania szkodnika.

Cocroft i Appel odtwarzali później wibracje w innej grupie roślin, a druga stanowiła grupę kontrolną. Kiedy dopuszczono do nich gąsienice, okazało się, że te, które wystawiono na odgłosy żerowania, wytworzyły więcej oleju gorczycowego, związku odstraszającego gąsienice.

"Co ciekawe, rośliny wystawione na różne drgania, m.in. łagodnego wiatru czy odgłosy innych owadów, nie zwiększały swoich możliwości obronnych - zauważył prof. Cocroft. - To wskazuje, że rośliny są w stanie odróżnić jedne wibracje od drugich".

Badacze twierdzą, że przyszłe badania skupią się na sposobie, w jaki rośliny odczuwają drgania, a także na tym, które elementy sygnału są istotne i jaki jest mechanizm wywoływania obronnej reakcji na szkodniki.

"Rośliny dysponują wieloma sposobami wykrywania ataków owadów, ale wibracje wywoływane przez żerowanie mogą być najszybszą metodą rozpoznania ataku i rozpoczęcia działań obronnych w odległych częściach rośliny" - uważa Cocroft.

Appel dodała, że ponieważ gąsienice w obliczu tej chemicznej obrony wycofują się, wykorzystywanie drgań mogłoby być użyteczne w rolnictwie.

Badanie opisano w magazynie "Oecologia". (PAP)