16.12.2018
PL EN
10.07.2014 aktualizacja 10.07.2014

Od doktoratu do innowacyjnej firmy

Granica między innowacyjnym przemysłem a nauką staje się płynna. Przedsiębiorcy, którzy wychodzą z uczelni na rynek mogą otrzymać publiczne fundusze na rozwój projektów badawczych. Jednym z takich projektów jest „AudioSense” – dofinansowany kwotą miliona złotych w ramach programu LIDER Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

„Jestem po trosze naukowcem i przedsiębiorcą – tłumaczy kierownik projektu LIDER dr Tomasz Żernicki. - Dofinansowanie otrzymaliśmy na prace badawcze, środki na komercjalizację musimy znaleźć sami.”

Projekt „AudioSense" obejmuje opracowanie prototypowego systemu rekonstrukcji wirtualnej sceny dźwiękowej z wykorzystaniem bezprzewodowych sieci sensorowych. Więcej informacji o pracach badawczych znaleźć można w serwisie Nauka w Polsce – tutaj.

Projekt, obok oryginalnej warstwy merytorycznej, jest interesujący pod względem organizacyjnym. Beneficjentem programu LIDER nie jest w tym przypadku uczelnia, lecz firma zatrudniająca grupę naukowców tworzących rozwiązania bezpośrednio dla przemysłu. Dofinansowanie z NCBR otrzymała spółka Telecordia Poland, która zmieniła nazwę na Zylia.

„Przez kilka lat pracowałem na Politechnice Poznańskiej, gdzie realizowałem doktorat związany z przetwarzaniem dźwięku. Wyniki tego doktoratu zostały wysoko ocenione przez grupę ekspertów MPEG – to grupa ISO, która opracowała m.in. powszechnie znany standard MP3. Praca na uczelni jest ciekawa, ale pod koniec doktoratu stwierdziłem, że otworzę własną działalność, bo moim celem – obok wyników naukowych - było ich zastosowanie w praktyce. Z ramienia tej firmy wspólnie z kolegami i koleżankami napisaliśmy wniosek LIDER” – wspomina dr Żernicki.

Grupa badawcza w firmie składa się z utytułowanych ekspertów, ale również doktorantów i magistrantów. Zdaniem dr. Żernickiego członkowie zespołu rozumieją potrzeby zarówno świata nauki, jak i biznesu, wspólnie analizują potrzeby rynku, aktualnie zapotrzebowanie przemysłu i chcą stworzyć własny produkt, który będzie konkurencyjny. Stworzoną technologię będzie można również licencjonować lub po prostu sprzedać większemu graczowi. Przedsiębiorcy otrzymali wyróżnienie i znaleźli się w finale konkursu grupy Lewiatan „Zacznij biznes”.

Badacze pracują nad unikatowym systemem rejestracji dźwięku. Stworzy on tzw. scenę dźwiękową, po której słuchacz będzie mógł się poruszać i dowolnie nią manipulować.

Jak dużo czasu upłynie od stworzenia prototypu do pojawienia się produktu na rynku? Za badaczami już rok i kwartał realizacji projektu. Trwają rozmowy z potencjalnymi klientami - czołowymi producentami systemów telekonferencyjnych. Projekt, choć w części badawczej finansowany przez NCBR, wymaga stałego poszukiwania inwestora ze środowiska przemysłowego. Jeżeli takowy się pojawi, wówczas pod koniec 2016 ruszy sprzedaż produktu. Wtedy już prototyp będzie sprawdzony w pilotażowym wdrożeniu.

Pilotażowy system będzie testowo wdrażany w firmach telekonferencyjnych. Jak mówi kierownik projektu, zainteresowani są nim także inżynierowie dźwięku pracujący przy koncertach. Prototyp będzie można też zastosować w produkcjach reporterskich, gdzie materiał jest transmitowany na żywo. Odbiorca będzie mógł wybrać dowolne miejsce, z jakiego chce słuchać reportażu – podejść bliżej wybranego przez siebie źródła dźwięku. Inaczej mówiąc, kiedy zainteresuje nas coś w grupie rozmawiających osób, możemy podejść bliżej osoby, której wypowiedź jest dla nas szczególnie ciekawa. Inne systemy, które można sobie wyobrazić, to mikrofony rozmieszczone na dużej przestrzeni. Będzie je można wykorzystać, aby zarejestrować przemieszczenie się obiektów, np. do celów wojskowych.

„Pieniądze z NCBR przeznaczone zostały na wynagrodzenia oraz zakup aparatury, która służy do realizacji prac badawczych. Nie są one wystarczające na komercjalizację produktu, ale wystarczają na stworzenie prototypu. Uważam, że LIDER to świetny program dla osób, które chcą stworzyć swój zespół badawczy i spróbować swoich sił w przemyśle. Każdy naukowiec powinien być przedsiębiorczy i szukać pieniędzy na komercjalizację już w trakcie realizacji swojego projektu” – podsumowuje dr Żernicki.

PAP – Nauka w Polsce, Karolina Olszewska

kol/ agt/

Copyright © Fundacja PAP 2018