28.03.2024
11.07.2014 aktualizacja 11.07.2014

Kampania obserwacyjna gwiazdy zaćmieniowej EE Cep

Rozpoczyna się kolejna kampania obserwacyjna poświęcona jednej z najciekawszych gwiazd zaćmieniowych naszego nieba, EE Cep - poinformowało Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie na swojej stronie internetowej.

EE Cep to nietypowa gwiazda zaćmieniowa, w której zaćmienia powtarzają się co 5,6 roku. Ich długość i głębokość zmienia się dość wyraźnie z cyklu na cykl. Najkrótsze potrafią trwać około miesiąca, a dłuższe ponad dwa miesiące. Ich głębokość waha się od 0,6 do około 2 wielkości gwiazdowych.

EE Cep to układ podwójny składający się z dużej gwiazdy typu Be oraz niewidzialnego towarzysza otoczonego przez pyłowy dysk. Dwie ostatnie kampanie obserwacyjne przeprowadzone w latach 2003 i 2008/2009 pozwoliły uściślić parametry układu i zgłębić jego naturę.

Teraz astronomowie pod kierunkiem dr Cezarego Gałana z Centrum Astronomicznego im. M. Kopernika PAN w Warszawie ogłosili kolejną światową kampanię obserwacyjną poświęconą EE Cep. Jest ona związana z kolejnym zaćmieniem, którego centrum wypadnie 23 sierpnia 2014 roku. Naukowcy przewidują, że powinno ono być bardzo głębokie (około 2 mag), a więc łatwe do obserwacji.

Główne cele obecnej kampanii to określenie dokładnej struktury dysku wokół niewidzialnego towarzysza, a także wyznaczenie okresu jego precesji.

Wziąć udział w kampanii EE Cep mogą nie tylko astronomowie zawodowi, ale także miłośnicy astronomii z całego świata. EE Cep jest stosunkowo jasnym obiektem, w maksimum blasku sięgającym 11 wielkości gwiazdowej. To oznacza, że oceny jasności mogą zostać wykonane niewielkimi teleskopami amatorskimi wyposażonymi w cyfrowe detektory obrazu.

aol/ agt/