Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
28.07.2014 aktualizacja 28.07.2014

Kruki dorównują inteligencją siedmioletnim dzieciom

Kruki są w stanie wykorzystać prawo Archimedesa dotyczące wyporu cieczy przez ciało do rozwiązania problemów, którym potrafią sprostać dopiero dzieci w wieku 7 lat lub starsze – przekonują naukowcy na łamach czasopisma „PLOS ONE”.

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego (USA) we współpracy z Uniwersytetem Auckland (Nowa Zelandia) złapali ptaki żyjące na wolności i umieścili je wraz z całymi rodzinami w wolierach, gdzie przebywały w spokoju przez 5 dni, by mogły przyzwyczaić się do nowych warunków. Następnie przystąpiono do testów.

Pierwszym wyzwaniem było nauczenie kruków, aby dobrowolnie przelatywały z woliery do pokoju testowego. Ptaki dość szybko pojęły reguły gry. Po kilku dniach wystarczyło wskazać palcem konkretnego osobnika, a on przelatywał do sąsiedniego pomieszczenia, podczas gdy reszta pozostawała na miejscu. Dwa kruki – 007 i Kitty – zostały wytrenowane tak dobrze, że reagowały na samo wezwanie po imieniu.

W pomieszczeniu testowym znajdowały się dwa pojemniki z wodą – oba tej samej wysokości, ale jeden szeroki, a drugi wąski – oraz 4 kamienie. Poziom wody w pojemnikach był zbyt niski, aby ptaki mogły dosięgnąć umieszczonego na górze jedzenia. Zgodnie z prawem wyporu wody, podniesienie jej poziomu było możliwe tylko po wrzuceniu kamieni do wąskiego pojemnika.

„Kruki wrzucały wszystkie obiekty lub większość z nich do funkcjonalnego pojemnika, by otrzymać nagrodę w postaci jedzenia. One nie tylko preferowały ten pojemnik, ale jakby wiedziały, że był on bardziej użyteczny” – mówi Corina Logan, koordynatorka badania.

Drugi eksperyment był bardziej skomplikowany. W pomieszczeniu testowym postawiono dwa zestawy pojemników oznaczone różnymi kolorami. Zestawy składały się z dwóch pojemników - szerokiego i wąskiego - umieszczonych obok siebie. Tylko w jednym zestawie pojemniki były połączone i ukryty mechanizm powodował, że wrzucenie obiektu do szerokiego pojemnika wywoływało wzrost poziomu wody w wąskim i umożliwiało schwycenie wynurzającego się jedzenia.

„Wkłada się kamienie albo do niebieskiego albo do czerwonego pojemnika, więc wszystko, czego trzeba się nauczyć, to prosta reguła, że czerwony oznacza jedzenie, nawet jeśli nie ma to żadnego sensu, bo mechanizm działania jest ukryty” – tłumaczy Logan.

Jednak okazuje się, że zrozumienie owej reguły sprawia trudności nawet ludziom. Dzieci w wieku 4-6 lat nie potrafią rozwikłać zagadki i wrzucają kamienie do przypadkowych pojemników. Dopiero dzieci w wieku 7 lat po kilku próbach zaczynają łączyć fakty i wrzucać obiekty do odpowiedniego pojemnika w celu uzyskania nagrody. W niniejszym badaniu mechanizm został też rozpracowany przez samicę kruka o imieniu Kitty.

„Nie wiemy, w jaki sposób jej się to udało, ani jak wiele z tego rozumie, więc nie potrafimy stwierdzić, czy rozwiązywaniu problemu towarzyszyły te same procesy poznawcze i decyzje, co u dzieci, ale mamy teraz dowód na to, że taka sytuacja jest możliwa. Ptaki są w stanie przejść ten test” – komentuje badaczka.

W poprzednim badaniu przeprowadzonym przez naukowców z Uniwersytetu Auckland nie udało się uzyskać tak imponujących rezultatów, ale wystarczyło dokonać małych modyfikacji – zmniejszyć liczbę kamieni w pierwszym teście z 12 do 4 oraz zwiększyć odległości między pojemnikami w teście drugim – aby dowieść, że kruki potrafią wykazać się nadzwyczajnym sprytem i poradzić sobie w naprawdę trudnych sytuacjach. (PAP)

ooo/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024