29.03.2024
23.09.2014 aktualizacja 23.09.2014

Dinozaur z nochalem

Roślinożerny gatunek dinozaura obdarzony dużym nosem zamieszkiwał Amerykę Północną ok. 75 mln lat temu – informują naukowcy na łamach „Journal of Systematic Palaeontology”.

Dinozaur żył w górnej kredzie ok. 75 mln lat temu. Mierzył około 10 m długości i zamieszkiwał bagniste ujścia rzek. Nazwano go Rhinorex ze względu na pokaźny nos. „Rhinos” oznacza po grecku „nos”, a „rex” to po łacinie „król”. Ten roślinożerca należał do hadrozaurów typowych w tym rejonie i był blisko spokrewniony z takimi gatunkami jak Parasaurolophus czy Edmontosaurus.

Hadrozaury zazwyczaj odznaczały się kościanym czubem na głowie. Rhinorex takowego nie posiadał, wyróżniał się za to wielkim nosem. Gatunek odkryli naukowcy z North Carolina State University i Brigham Young University, badając zbiory muzealne BYU.

Rhinoreksa odkopano jeszcze w latach 90. XX w., jednak nikt nie zdawał sobie sprawy, że jest to nowy gatunek. Wtedy zwrócono uwagę na znakomicie zachowane odciski skóry dinozaura.

Dopiero teraz, kiedy dokonano rekonstrukcji czaszki, naukowcy zdali sobie sprawę, że mają do czynienia z nieznanym wcześniej gatunkiem o niezwykłym wyglądzie. Jak podkreślają badacze, samo wydobycie kości z piaskowca i wypreparowanie ich zajęło dwa lata.(PAP)