23.04.2024
29.09.2014 aktualizacja 29.09.2014

Misja kosmiczna Rosetta: lądowanie na komecie nastąpi 12 listopada

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) potwierdziła, iż lądowanie na komecie 67P/Churyumov–Gerasimenko jest planowane na 12 listopada. Sonda kosmiczna Rosetta wypuści wtedy specjalny lądownik o nazwie Philae.

Miejsce lądowania zostało wybrane w połowie września spośród kilku potencjalnych obszarów na powierzchni komety. Obszar określony literą J znajduje się na mniejszej z „części” komety. Zapasowe miejsce lądowania z kolei wyznaczono na większym fragmencie.

Aktualnie sonda Rosetta znajduje się w pobliżu komety i prowadzi badania naukowe obiektu oraz jego otoczenia. W ciągu minionych dwóch tygodni zespoły odpowiedzialne w ESA za dynamikę lotu oraz wykonywane operacje przeanalizowały szczegółowo trajektorię sondy i ustaliły dokładne czasy dla odpowiednich manewrów, tak aby mogły zostać wykonane przy najbliższej nadarzającej się okazji.

W przypadku lądowania na obszarze J, sonda Rosetta uwolni lądownik Philae o godzinie 8.35 czasu uniwersalnego w odległości 22,5 km od środka komety. Lądowanie nastąpi około siedem godzin po tej operacji. Potwierdzenie czy wszystko przebiegło poprawnie otrzymamy około godziny 16, bowiem sygnał radiowy potrzebuje 28 minut i 20 sekund na przebycie odległości z sondy na Ziemię.

Jeżeli natomiast konieczne byłoby lądowanie na rezerwowym obszarze C, odłączenie lądownika od Rosetty nastąpi o godzinie 13.04 w odległości 12,5 km od centrum komety. Wtedy lądowanie będzie miało miejsce po około czterech godzinach, a potwierdzenie dotrze na Ziemię około 17.30. Dokładność podanych momentów czasu to kilka minut.

Ostatecznie potwierdzenie miejsca lądowania ma nastąpić 14 października po analizie dodatkowych zdjęć w wysokiej rozdzielczości wykonanych obu miejscom lądowania.

Sonda Rosetta będzie towarzyszyć komecie przez ponad rok podczas podróży obiektu po orbicie w Układzie Słonecznym. Okres orbitalny komety wokół Słońca wynosi 6,5 roku. W najdalszym punkcie od Słońca orbita sięga poza orbitę Jowisza, a w najbliższych znajduje się pomiędzy orbitami Ziemi i Marsa. (PAP)