28.03.2024
16.10.2014 aktualizacja 16.10.2014

Sonda Rosetta sfotografowała skały na powierzchni komety

Sonda Rosetta sfotografowała grupę skał na powierzchni komety 67P/Churyumov-Gerasimenko. Największy z „głazów” otrzymał kojarzącą się z egipskimi piramidami nazwę „Cheops”, podał niemiecki Instytut Maxa Plancka ds. Badań Układu Słonecznego (MPS).

Kamera Osiris na pokładzie sondy Rosetta wykonała zdjęcia różnych skał znajdujących się na powierzchni komety Czuriumowa-Gierasimienki. Obecnie sonda zbliża się coraz bardziej do jądra komety – 10 października rozpoczęła fazę obserwacji, w której odległość wynosi zaledwie 10 km od powierzchni obiektu.

Na jednym ze zdjęć grupa skał skojarzyła się naukowcom z nekropolią w Gizie. W związku z tym największy z „głazów” otrzymał imię „Cheops”, od największej z egipskich piramid. Kometarna „piramida Cheopsa” ma rozmiary około 45 metrów.

Skała Cheops była już widoczna na zdjęciach wykonanych przez sondę w sierpniu b.r., ale w ostatnim czasie sonda znacznie się zbliżyła do komety i teraz rozdzielczość uzyskiwanych zdjęć wynosi 50 cm na piksel. Udało się dzięki temu uzyskać zdjęcie szczegółów powierzchni skały.

Poza oceną rozmiarów skał naukowcy na razie nie mogą powiedzieć wiele więcej na temat ich własności fizycznych, gęstości, składu chemicznego ani jak powstały. Badacze mają nadzieję, że dzięki monitorowaniu powierzchni przez kamery Rosetty może uda się dostrzec jakieś zmiany na powierzchni, np. związane z aktywnością kometarną.

Sonda Rosetta została wystrzelona z Ziemi w 2004 roku. 6 sierpnia 2014 r. dotarła do komety 67P/Churyumov-Gerasimenko i obecnie prowadzi jej obserwacje z bliskiej odległości. W ramach dalszego przebiegu misji zaplanowane jest wypuszczenie lądownika Philae, który 11 listopada ma wylądować na komecie. Misja jest prowadzona przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA), biorą w niej udział polscy naukowcy. (PAP)