25.04.2024
08.11.2014 aktualizacja 08.11.2014

Białko z buraków może posłużyć do produkcji sztucznej krwi

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Odpowiadające ludzkiej hemoglobinie białko obecne w burakach cukrowych może posłużyć do produkcji sztucznej krwi – informuje serwis „Science News”.

Przetaczanie krwi jest niezbędne w przypadku jej dużej utraty, chociażby po wypadkach czy operacjach oraz podczas leczenia nowotworów i chorób krwi. Podaż krwi jest stale zbyt mała. Hemoglobina to białko, dzięki któremu czerwone krwinki mogą przenosić tlen.

Jak wykazała szwedzka doktorantka Nelida Leiva z uniwersytetu w Lund, białko o strukturze bardzo podobnej do ludzkiej hemoglobiny oraz niemal identycznych właściwościach powszechnie występuje także w roślinach, w tym burakach cukrowych. W przypadku roślin hemoglobina nie jest jednak wykorzystywana do przenoszenia tlenu, ale do wychwytywania nadmiaru tlenku azotu.

Trwają eksperymenty, które mają wykazać, czy buraczana hemoglobina jest dobrze tolerowana przez ludzkie tkanki, a także czy da się ją „opakować” w odpowiednik ludzkich krwinek. Prace mają potrwać około trzech lat.

Rozważne jest zarówno korzystanie z roślinnej hemoglobiny do celów medycznych, jak i takie zmodyfikowanie roślin, aby wytwarzały one hemoglobin ludzką. Z hektara dałoby się uzyskać 1-2 tony hemoglobiny, a niezbędny do tego proces nie byłby zdaniem naukowców trudniejszy niż produkcja cukru. W ciele człowieka jest około kilograma hemoglobiny, zatem hektar uprawy mógłby uratować tysiące ludzi. (PAP)