Strona główna Aktualności
Kosmos

Internauci z sieci Gloria mogą korzystać z kolejnych 8 teleskopów

13.11.2014 Kosmos

Fot. Fotolia

Z kolejnych ośmiu teleskopów mogą korzystać internauci w ramach społecznościowego projektu naukowego Gloria. Udostępnia on internautom już 13 teleskopów, dzięki którym miłośnicy astronomii mogą prowadzić obserwacje i wykonywać eksperymenty.

Gloria (GLObal Robotic telescope Intelligent Array for e-science) to społecznościowy projekt naukowy, w ramach którego powstała pierwsza ogólnodostępna globalna sieć zrobotyzowanych teleskopów. Otwiera ona internautom nowe możliwości obserwacji nieba przy pomocy profesjonalnych teleskopów.

Od kilku miesięcy możliwe było prowadzenie w czasie rzeczywistym zdalnych obserwacji przy pomocy pięciu wybranych teleskopów sieci Gloria. Obecnie udostępnionych zostaje kolejne osiem teleskopów. Pięć z nich znajduje się w Hiszpanii, dwa w Czechach, jeden w Rosji, jeden w Republice Południowej Afryki, trzy w Chile i jeden w Argentynie.

Jak informuje w przesłanym komunikacie Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, teleskopy będą pracowały w tzw. modzie kolejkowym. Oznacza to, że będą w pełni samodzielnie, bez bezpośredniego nadzoru człowieka i wykonywały obserwacje obiektów wskazanych przez użytkowników sieci. Specjalnie przygotowany system kolejkowania zleceń użytkowników powinien zapewnić, że obserwację będzie można wykonać w ciągu kilku nocy.

Internauci będą mogli wykonywać przygotowane dla nich doświadczenia np. mierząc aktywność Słońca. Wszystkie eksperymenty dostępne są po zarejestrowaniu na portalu użytkowników sieci Gloria: http://users.gloria-project.eu. Opisy eksperymentów, materiały pomocnicze oraz linki do filmów demonstracyjnych znajdują się także na polskiej stronie projektu Gloria: http://hep.fuw.edu.pl/gloria/ Internauci mogą też zaproponować własne eksperymenty wykorzystując zasoby udostępnione w sieci Gloria.

Trzyletni projekt Gloria jest realizowany od października 2011 r. i finansowany z siódmego programu ramowego Unii Europejskiej. Bierze w nim udział 12 instytucji z siedmiu krajów: Chile, Czech, Hiszpanii, Irlandii, Polski, Rosji i Włoch. Polska reprezentowana jest w projekcie przez Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, który wspólnie z Narodowym Centrum Badań Jądrowych i Centrum Fizyki Teoretycznej PAN realizuje projekt badawczy Pi of the Sky.

Dunbar, plotki i ewolucja języka Dunbar, plotki i ewolucja języka

Ludzka kultura jest przesycona językiem. Dzięki niemu jesteśmy zdolni do osiągania najniezwyklejszych rzeczy - podkreśla brytyjski antropolog Robin Dunbar. I krok po kroku tłumaczy, kiedy, jak i dlaczego ludzie zaczęli ze sobą rozmawiać, podczas gdy małpom wciąż wystarcza iskanie.