16.04.2024
22.12.2014 aktualizacja 22.12.2014

Bohaterka skandalu z komórkami macierzystymi rezygnuje

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dr Haruko Obokata, autorka sfabrykowanej pracy naukowej o komórkach macierzystych zrezygnowała z pracy w japońskim instytucie badawczym Riken w Kobe – informuje serwis „BBC News/Health”. Instytut Riken przyjął rezygnację.

W styczniu dr Obokata opublikowała na łamach prestiżowego pisma „Nature” dwie rzekomo przełomowe prace, z których wynikało, że komórki macierzyste mogą być uzyskiwane szybko i tanio – wystarczy przez 30 minut poddać dojrzałe komórki działaniu kwasku cytrynowego, uzyskując tak zwane komórki STAP. Wielu badaczy uznało to za przełomowe odkrycie, mogące zmienić całą medycynę.

Komórki macierzyste są w stanie przekształcić się w każdy inny rodzaj tkanki, dlatego mają duży potencjał leczniczy. Trwają badania nad zastosowaniem ich w leczeniu zawału serca i przywracaniu wzroku. Jednak uzyskanie tych komórek jest trudne i kosztowne, zaś jedno ze źródeł – ludzkie embriony – budzi poważne zastrzeżenia natury etycznej.

Z czasem w przedstawionych przez japońską badaczkę danych inni naukowcy doszukali się nieprawidłowości, a żaden inny zespół badawczy na świecie nie był w stanie uzyskać podobnych wyników. W lipcu praca została wycofana z „Nature”.

Przełożony autorki i współautor badań, prof. Yoshiki Sasai, popełnił samobójstwo na terenie instytutu Riken. Naukowcy z Riken po próbach odtworzenia badań doszli do wniosku, że prezentowane rezultaty nie są prawdziwe. Także sama Obokata nie była w stanie powtórzyć rzekomego sukcesu.

„Jestem w pełni świadoma mojej odpowiedzialności za niepokojenie wielu ludzi z powodu mojego braku doświadczenia. Nie mogę nawet znaleźć słów, aby przeprosić” – oświadczyła dr Obokata.(PAP)