Strona główna Aktualności

Pingwinom smaku brak

17.02.2015 Świat

Fot. Fotolia

Pingwiny czują jedynie smak słony i kwaśny, a nie rozpoznają smaku słodkiego, gorzkiego i umami. Naukowcy sugerują w "Current Biology", że jest to związane z zimnym środowiskiem, w jakim ewoluowały.

Pingwiny nie są w stanie docenić smaku ryb, jakimi się zajadają.

Z nowych analiz genetycznych wynika, że w toku ewolucji pingwiny straciły zdolność do odbierania trzech spośród pięciu podstawowych rodzajów smaków. Wydaje się, że czują jedynie pokarmy smakujące słono albo kwaśno.

Słodkiego nie czują również ptaki z wielu innych gatunków, np. kury i zięby. Mają one jednak receptory potrzebne do wykrywania smaku gorzkiego i umami (zwanego też czasem "mięsnym").

"Pingwiny jedzą ryby. Można by więc zakładać, że potrzebują genów receptora smaku umami, a jednak z jakiegoś powodu wcale go nie mają - mówi Jianzhi "George" Zhang z University of Michigan. - To odkrycie zaskakujące i zbijające z tropu, dla którego nie znamy uzasadnienia. Mamy jednak kilka teorii".

Do badań Zhanga zainspirowały prace naukowców z Chin, którzy zorientowali się, że w nowo opracowanym genomie pingwinów: Adeli i cesarskiego - nie są w stanie znaleźć części genów związanych ze smakiem. Przyglądając się bliżej DNA pingwinów Zhang zauważył, że wszystkim gatunkom brakuje genów decydujących o istnieniu receptorów smaku słodkiego, umami i gorzkiego.

Naukowcy sugerują, że geny kodujące te receptory smaku pingwiny mogły stracić nie dlatego, że nie były im one potrzebne, a raczej z powodu skrajnie zimnego środowiska, w jakim ewoluowały.

Inaczej niż w przypadku receptorów smaku kwaśnego i słonego, receptory smaku słodkiego, umami i gorzkiego są wrażliwe na temperaturę. Innymi słowy, kiedy robi się zbyt zimno, przestają działać. Nawet gdyby więc pingwiny miały receptory tych smaków, w zimnym środowisku nie byłoby z tego zbyt wielkiego pożytku.

Języki pingwinów są nietypowe również pod innymi względami - zauważają naukowcy. Badania anatomiczne sugerowały, że niektórym z nich brakuje również kubków smakowych - głównych miejsc obecności receptorów smaku. Ich języki pokrywają za to sztywne, ostre brodawki przykryte grubą, rogowatą warstwą. Można więc sądzić, że języki pingwinów służą nie tyle do smakowania, co do podtrzymywania pokarmu.

Pingwiny mają też zwyczaj połykania pokarmu w całości. To może sprzyjać sytuacji, w której smak jedzenia jest bez znaczenia.

"Ich zachowanie związane z połykaniem ryb w całości, a także budowa i funkcja języków pozwalają sądzić, że pingwiny po prostu nie muszą czuć smaku. Nie jest jednak jasne, czy te cechy są przyczyną czy skutkiem utraty przez nie smaku" - mówi Zhang. (PAP)