Strona główna Aktualności

Składnik oliwy z oliwek zabija komórki nowotworowe

19.02.2015 Świat

Fot. Fotolia

Oleokantal, związek występujący w oliwie z oliwek, likwiduje wiele rodzajów komórek nowotworowych, nie naruszając przy tym zdrowych komórek - informują naukowcy z Uniwersytetu Rutgersa w USA. Ich wnioski publikuje pismo "Molecular and Cellular Oncology".

Po dodaniu oleokantalu do tkanek nowotworowych w laboratorium badacze zaobserwowali bardzo szybkie obumieranie komórek - związek niszczył je w 30-60 minut. Wcześniej naukowcy podejrzewali, że oleokantal będzie aktywował jeden z enzymów kontrolujących apoptozę, czyli zaprogramowaną śmierć komórki. Proces apoptozy zajmuje jednak od 16 do 24 godzin, więc przyczyną musiał być inny mechanizm.

Jak wyjaśnia współautorka badań Onica LeGendre, oleokantal powodował pękanie lizosomów zawierających enzymy trawienne z grupy hydrolaz oraz odpady, tj. zbędne substancje i martwe elementy cytoplazmy. W komórkach nowotworowych lizosomy są z reguły większe niż w zdrowych komórkach. Po pęknięciu pęcherzyka cały "śmietnik" wydostaje się na zewnątrz, a komórkę zabijają jej własne enzymy i toksyny.

Oleokantal nie powodował szkody w prawidłowych komórkach. Ich cykl życia był jedynie tymczasowo spowalniany. Po 24 godzinach zdrowe komórki zaczynały znów funkcjonować normalnie.

Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie działania oleokantalu na zwierzęcym modelu nowotworów oraz zrozumienie, dlaczego komórki nowotworowe są bardziej wrażliwe na działanie tego związku niż komórki prawidłowe - zapowiadają badacze. (PAP)