19.04.2024
20.02.2015 aktualizacja 20.02.2015

Zapoczątkowano prace nad testem śliny do wykrywania autyzmu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Stężenie niektórych białek występujących w ślinie różni się u typowo rozwijających się dzieci i dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Clarksona i Uniwersytetu Stanu Nowy Jork (USA).

Amerykańscy badacze na podstawie badania śliny za pomocą metody zwanej spektrometrią mas (ang. mass spectrometry) wykazali, że dzieci cierpiące na zaburzenia ze spektrum autyzmu charakteryzują się odmiennym poziomem białek biorących udział w odpowiedzi systemu immunologicznego i funkcjonowaniu układu pokarmowego niż dzieci bez zaburzeń rozwoju. To odkrycie może stanowić początek badań nad stworzeniem testu śliny, który pozwoliłby na wczesną diagnozę nieprawidłowości rozwojowych.

W badaniu brało udział sześcioro dzieci z autyzmem w wieku od 6 do 16 lat i sześcioro typowo rozwijających się dzieci w podobnym przedziale wiekowym. Wyniki analiz opublikowano w czasopiśmie „Autism Research”.

„Zaobserwowaliśmy dziewięć protein o podwyższonym stężeniu w ślinie osób z autyzmem i trzy białka, których było mniej lub w ogóle nie występowały. To pierwsze badanie, w którym zidentyfikowano takie zmiany w składzie śliny – płynie, który można uzyskać stosunkowo łatwo do badań klinicznych i innych analiz” – mówi Alisa G. Woods, współautorka badania.

Współcześnie nie istnieje żaden typ testu biologicznego, który pozwoliłby na diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu. Obecność problemu rozpoznaje się dopiero w wyniku wnikliwych obserwacji behawioralnych. Wprowadzenie do użytku testu biologicznego, np. testu śliny, mogłoby ułatwić sam proces diagnozy i przyspieszyć rozpoczęcie leczenia. Jednak potrzeba jeszcze wielu badań w tym zakresie, zanim zastosowanie takiego testu stanie się możliwe.

„Odkryliśmy interesujące różnice w stężeniu białek u dzieci z autyzmem w porównaniu do grupy kontrolnej i myślimy, że naszym następnym krokiem będzie zwiększenie puli próbek w celu potwierdzenia niniejszych rezultatów” – dodaje Armand Gatien Ngounou Wetie z Uniwersytetu Clarksona. (PAP)