28.03.2024
21.03.2015 aktualizacja 21.03.2015

Nowoczesne planetarium ma ruszyć we wrześniu w zabytkowej EC1 w Łodzi

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Nowoczesne planetarium, które powstaje w zrewitalizowanej zabytkowej elektrociepłowni EC1 w Łodzi, ma rozpocząć działalność we wrześniu tego roku. Planetarium będzie wyposażone w najnowocześniejszy system projekcji cyfrowej o rozdzielczości ponad 32 mln pikseli.

Planetarium w Centrum Sztuki Filmowej na terenie EC1 ma być jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Polsko-amerykańskie konsorcjum, które wygrało przetarg ma wyposażyć planetarium oraz sferyczne kino 3D będące uzupełnieniem ścieżek zwiedzania Centrum Nauki i Techniki, w dwa kompletne cyfrowe systemy multimedialne.

Wartość prac adaptacyjnych i wyposażenia to 13 mln zł brutto.

Jak powiedział w piątek PAP astronom i główny specjalista ds. planetarium Tomasz Kisiel, będzie ono składać się ze sferycznego ekranu projekcyjnego dla kopuły o średnicy 14 m, który pochylony jest pod kątem 17 stopni. Na widowni znajdzie się 110 miejsc i będzie ona ułożona w kształt amfiteatralny.

"Planetarium będzie wyposażone w najnowocześniejszy system projekcji cyfrowej o rozdzielczości ponad 32 mln pikseli na całej kopule" - dodał.

Taka rozdzielczość umożliwia wyświetlanie pokazów astronomicznych o wyjątkowej jakości i wierności odwzorowania. System multimedialny umożliwiać będzie wzbogacenie pokazów astronomicznych i popularnonaukowych, poprzez wyświetlanie grafik, animacji oraz tzw. filmów fulldome na całej powierzchni kopuły.

Według kierownika projektu rewitalizacji EC1 Pawła Żuromskiego, planetarium zyska też profesjonalne oprogramowanie dla studia produkcyjnego, umożliwiające samodzielną realizację pokazów i projekcji filmowych.

"Tematyka filmów na kopułę jest coraz bogatsza. Ten rynek się powoli rozwija i my również jako EC1 Łódź - Miasto Kultury mamy ambicje, aby w przyszłości tworzyć własne produkcje i je dystrybuować" - dodał Żuromski. Według niego ciekawostką systemu jest fakt, że jego użytkownicy z całego świata mogą dzielić się wyprodukowanymi przez siebie pokazami umieszczając je w tzw. wirtualnej chmurze.

Z planetarium CSF do południa korzystać mają głównie szkoły. Po południu pokazy o charakterze popularyzatorskim adresowane będą do szerokiej publiczności, a wieczorami cyklicznie będą organizowane koncerty.

Rozpoczął się już nabór pracowników do zespołu obsługującego zarówno planetarium jak i sferyczne kino 3D. "Potrzebujemy ludzi o bardzo różnych kwalifikacjach, nie tylko o wykształceniu astronomicznym, ale też grafików komputerowych, specjalistów od obsługi cyfrowych systemów multimedialnych, czy osoby posiadające umiejętności w zakresie popularyzacji nauki" - dodał Żuromski.

Obecnie w zespole pracują trzy osoby, teraz poszukiwanych jest 9 kolejnych pracowników. Docelowo ma być zatrudnionych 17 osób.

Rewitalizacja EC1 prowadzona jest od kilku lat. Wartość projektu wynosi 274 mln zł brutto, z czego 82,7 mln zł stanowi dofinansowane z UE. Prace prowadzone są na powierzchni blisko 40 tys. m kw. Zakończenie rewitalizacji wschodniej części EC1, gdzie znajduje się planetarium czy kino 3D planowane jest jesienią tego roku. Mają się tam znaleźć też m.in. nowoczesne studia do postprodukcji dźwięku i obrazu a także studio dźwięku z technologią Motion Capture. Rewitalizacja EC1 to jeden z elementów tworzenia Nowego Centrum Łodzi.

szu/ jbr/