25.04.2024
17.04.2015 aktualizacja 17.04.2015

Studenci przeprowadzą pięć eksperymentów w stratosferze

Pięć eksperymentów naukowych chcą przeprowadzić w stratosferze studenci polskich uczelni w ramach misji prowadzonej przez Sekcję Balonową Studenckiego Koła Astronautycznego Politechniki Warszawskiej. Misja PW-Launcher1 wystartuje w sobotę 18 kwietnia.

Z terenu Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego w Czechowicach-Dziedzicach wypuszczony zostanie balon stratosferyczny, który ma przetestować zaprojektowane przez członków Koła układy elektroniczne, wykonać zdjęcia Ziemi z dużej wysokości oraz testować i wykorzystać eksperymentalnie ładunki znajdujące się na pokładzie balonu.

Misja obejmuje pięć eksperymentów naukowych: cztery Sekcji Balonowej: KULLA 2, KULLA 3, CAPELLA P1; jeden zespołu PW-Sat2 - PARTICULA 4 oraz eksperyment studentki Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. „Wydarzenie ma charakter edukacyjny. Jego celem jest wykonanie testów badających sprawność urządzeń i technologii, które zaprojektowane zostały przez studentów” – mówią organizatorzy wydarzenia.

Eksperyment KULLA 2 i KULLA 3 to element pracy dyplomowej jednego z członków Koła Astronautycznego PW. Pierwszy z tych eksperymentów pomoże zdefiniować parametry atmosfery bardzo użyteczne przy projektowaniu dużych statków powietrznych lżejszych od powietrza. Z kolei KULLA 3 pozwoli zmierzyć, ile energii promieniowania słonecznego jest w stanie pochłonąć powłoka statku powietrznego lżejszego od powietrza.

PARTICULA 4 to eksperyment prowadzony przez zespół PW-Sat2, który zamierza wysłać w przestrzeń drugiego, polskiego studenckiego satelitę. Eksperyment jest stratosferyczną wersją żagla deorbitacyjnego, w jaki zostanie wyposażony satelita PW-Sat2 podczas jego misji w przestrzeni kosmicznej. Żagiel o powierzchni 4 m kw. zostanie puszczony pod gondolą wzdłuż przechodzącej przez jego środek linki stabilizującej, co wywoła krótkotrwały efekt mikrograwitacji. Na określonej wysokości rozłoży się przy pomocy prototypowego mechanizmu sprężynowego. Rozwijająca się konstrukcja będzie filmowana z góry i z dołu przez kamery.

Eksperyment CAPELLA P1 jest - jak informują organizatorzy wydarzenia - prawdopodobnie najdłuższą latającą anteną na świecie o długości 200 m. Pozwoli ona zbadać rozchodzenie fal Programu 1 Polskiego Radia na bardzo dużych wysokościach oraz przetestować tak potężną konstrukcję w czasie lotu do stratosfery pod kątem późniejszego zbudowania podobnej anteny nadawczej wykorzystywanej np. do łączności podwodnej.

Serię doświadczeń zakończy eksperyment z aparatem otworkowym - urządzeniem badającym wpływ zmiany intensywności promieniowania słonecznego na różnych wysokościach lotu na materiał światłoczuły.

ekr/ mki/