20.04.2024
21.04.2015 aktualizacja 21.04.2015

Polacy na corocznym spotkaniu Stowarzyszenia Amerykańskiej Archeologii

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Polscy naukowcy wzięli udział w corocznym spotkaniu największej organizacji zrzeszającej naukowców, zajmujących się przede wszystkim archeologią Nowego Świata - Society for American Archaeology (SAA). Sympozjum odbyło się w dniach 15-19 kwietnia w San Francisco w USA.

W jubileuszowym, bo 80. spotkaniu, wzięło udział kilka tysięcy osób. Organizatorzy zaproponowali kilka formatów sesji – swobodne dyskusje w ramach otwartych forów, debaty, sesje tematyczne.

Wyniki swoich badań przedstawili również naukowcy, głównie archeolodzy, reprezentujący polskie instytucje naukowe. Ich wystąpienia dotyczyły bardzo różnorodnych tematycznie zagadnień – zarówno pod względem terytorialnym, jak i tematycznym.

Kasper Hanus – doktorant Instytutu Prahistorii UAM w Poznaniu wraz z Emilią Smagur – doktorantką Instytutu Archeologii UJ w Krakowie przybliżyli projekt dotyczący archeologii krajobrazu, realizowany w północno-zachodniej Kambodży, z wykorzystaniem zobrazowań satelitarnych. Inna doktorantka krakowskiej Alma Mater – Edyta Marzec podzieliła się wynikami prac na ceramiką neolityczną pochodzącą znad jeziora Turkana w Kenii.

Z kolei dr hab. Piotr Wojtal wraz z dr. Jarosławem Wilczyńskim z Instytutu Systematyki i Ewolucji Zwierząt PAN poruszyli temat diety paleolitycznych myśliwych z centralnej Europy – wystąpienie zaprezentowano na sesji poświęconej tafononomii. Tematykę europejskiej archeologii poruszył także prof. Arkadiusz Marciniak z Instytutu Prahistorii UAM w Poznaniu w wystąpieniu pt. „Domostwa i gospodarstwa domowe wczesnych rolników. Chronologia bayesowska w neolicie anatolijskim i centralnoeuropejskim” – więcej na temat tej nowatorskiej metody pisaliśmy w Nauce w Polsce wcześniej.

Nie zabrakło również akcentów dotyczących polskich badań w Ameryce Południowej. Dr Miłosz Giersz wraz z zespołem przedstawił znaleziska z Castillo de Huarmey w Peru.

SAA jest międzynarodową organizacją zrzeszającą ponad 7 tys. członków – archeologów, studentów, pracowników instytucji rządowych, muzeów i przedstawicieli prywatnego sektora. Od 1934 roku skupia się przede wszystkim na badaniu, opiece i promocji dziedzictwa archeologicznego Ameryk.