23.04.2024
27.04.2015 aktualizacja 27.04.2015

Odkryto rodowód białka odpowiedzialnego za uczucie paniki

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Białko, które u ludzi bierze udział w mechanizmie pojawiania się paniki, ma ten sam rodowód, co białko związane ze zrzucaniem przez owady oskórka – informują naukowcy na łamach „Open Biol”.

Badania prowadzono na jeżowcach, przydennych zwierzętach morskich zaliczanych do szkarłupni. Okazało się, że u jeżowców występuje białko, mające elementy wspólne z pewnym białkiem u owadów i ludzi, a więc będące „przodkiem” obydwu.

„Brakujące ogniwo” w ewolucji tej cząsteczki zidentyfikowali naukowcy pracujący pod kierunkiem prof. Maurice\'a Elphicka z Queen Mary University of London (QMUL). Jest ono neuropeptydem, niewielkim białkiem zlokalizowanym w mózgu, które związane jest z białkiem-receptorem i uaktywnia komórki.

Ostatni wspólny przodek ludzi, jeżowców i owadów żył prawdopodobnie ponad 600 mln lat temu. Nie wiadomo jednak, jak wyglądał. Można jednak nieco się o nim dowiedzieć, badając geny i białka jego ewolucyjnych potomków.

Neuropeptydy są niewdzięcznym przedmiotem tego rodzaju badań, ponieważ są niewielkie, złożone niekiedy z zaledwie kilku aminokwasów. Są zatem dużo mniejsze niż inne białka, a więc trudno jest zidentyfikować ich wzorzec pojawiający się u zwierząt tak odlegle spokrewnionych ze sobą, jak np. ludzie i owady.

Okazuje się więc, że cząsteczki, które zrazu pełniły te same funkcje, w ciągu kilku milionów lat ewolucji przestawiają się i zaczynają kontrolować tak odmienne zjawiska, jak stany niepokoju i paniki oraz linienie u owadów – podsumowuje współautor badań, Dean Semmens z QMUL. (PAP)