Strona główna Aktualności
Przyroda

Rusza platforma gromadząca obserwacje ptaków

08.05.2015 Ekologia, Przyroda

Źródło: OTOP

Działa już platforma ornitho.pl uruchomiona przez Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków. To internetowy system do zbierania danych o liczebności i rozmieszczeniu ptaków. Dane można wprowadzać do systemu także w terenie, na urządzeniach mobilnych za pomocą aplikacji NaturaList.

„Wiedza o tym, jak zmienia się liczebność ptasich populacji i gdzie występują zagrożone gatunki jest konieczna, aby móc je skutecznie chronić. Zbieranie tych danych jest też jednym z naszych głównych zadań" - mówi koordynator projektu Monitoring Ptaków Polski Tomasz Chodkiewicz z OTOP. Wyjaśnia, że w ochronie ptaków pomagać będzie teraz internetowa baza ornitho.pl, w której użytkownicy będą mogli dodawać informacje o liczebności i rozmieszczeniu obserwowanych ptaków, a także dane takie przeszukiwać.

Jak w przesłanym PAP komunikacie poinformowała rzecznik OTOP Katarzyna Groblewska, portale ornitho działają już w Niemczech, Francji, Włoszech, Szwajcarii oraz Austrii. W samych Niemczech w ciągu 4 lat funkcjonowania platformy zebrano 10 mln obserwacji ptaków. Obserwacje te są weryfikowane przez wolontariuszy.

„Informacje o obserwacjach ptaków w Polsce są rozproszone na listach dyskusyjnych, forach, stronach internetowych oraz portalach społecznościowych, co w praktyce uniemożliwia ich analizę. Utworzenie nowoczesnego i łatwego w obsłudze systemu pozwoli gromadzić te dane w jednym, ogólnopolskim portalu. A dzięki wykorzystaniu jednolitej platformy systemowej, dane będą mogły być analizowane w kontekście analogicznych informacji pochodzących z innych państw – Niemiec, Francji, Austrii czy Szwajcarii. Dzięki temu Polska przestanie być białą plamą na mapie Europy pod względem gromadzenia i wykorzystywania przygodnych obserwacji ptaków” – dodaje Chodkiewicz.

We wprowadzaniu danych o zaobserwowanych ptakach pomagać ma aplikacja NaturaList. pozwala ona szybko wprowadzać do bazy obserwacje razem z dokładnymi współrzędnymi. Aplikacja działa również w trybie offline, dzięki czemu możliwe jest wprowadzanie danych w miejscach bez dostępu do sieci komórkowej.

Zdaniem przyrodników z OTOP wartościowe informacje uzyskane podczas gromadzenia i analizowania dużych ilości obserwacji wykonywanych przygodnie uzupełniają i poszerzają dane z planowych badań. Dlatego w niektórych krajach od lat działają już portale gromadzące przygodne obserwacje tysięcy amatorów ornitologii. To przykład tzw. citizen science. Ogromna ilość danych gromadzonych za pośrednictwem tych systemów w połączeniu z bardzo szerokim pokryciem geograficznym pozwala na wykrycie i opis zjawisk umykających uwadze w standardowych projektach badawczych (np. Szlaki migracyjne ptaków w Ameryce Północnej, Wykorzystywanie wiatrów przez małe ptaki migrujące przez Amerykę Centralną i Południową).