24.04.2024
11.06.2015 aktualizacja 11.06.2015

Bociania para zajęła gniazdo w Przygodzicach

Źródło: Paweł Dolata Źródło: Paweł Dolata

W słynnym dzięki internetowej transmisji gnieździe bocianów w Przygodzicach (Wielkopolska) zamieszkała nowa para ptaków. Ich znajomość najprawdopodobniej przynieść potomstwo dopiero w przyszłym roku. Teraz jest szansa na obserwację „docierania się” bocianów.

Obserwacje bocianów z Przygodzic przez internet trwają od 2006 roku. Losy kolejnych mieszkańców gniazda śledziło dotąd kilka milionów internautów. Do tej pory opuściło je w sumie 20 młodych ptaków. Strona www.bociany.ec.pl od lat zajmuje czołowe miejsca w światowym rankingu portali o ptakach, gromadzącego prawie 1,2 tys. stron internetowych.

Jak powiedział PAP ornitolog Paweł T. Dolata z Południowowielkopolskiej Grupy Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków, „w ciągu wszystkich lat obserwacji bociany w tym roku najpóźniej zasiedliły gniazdo”.

„Jest to nowa para, bo dorosły bocian ma duże problemy z +konsumpcją związku+. Z nieporadnego zachowania samca wynika, że robi to pierwszy sezon. Ptaki przez pierwszą dobę docierały się. Samiec przyleciał pierwszy i początkowo kilkakrotnie wyrzucał samicę z gniazda” – opowiedział Dolata.

Dodał, że w tym roku najprawdopodobniej nie będzie lęgu. „Jest już za późno. Nie ma jednak stuprocentowej pewności, bo w niedalekim gnieździe parę dni temu pojawiły się jaja. Jednakże pierwsze lęgi wśród bocianów są często nieudane” – tłumaczył.

Gdyby jaja pojawiły się, wyklute z nich pisklęta mogą zostać porzucone przez rodziców, bo młode ptaki nauczyłyby się latać dopiero w połowie września.

Ornitolog przekazał, że w ostatnim okresie obserwuje problemy z bocianami. „Wynikają one z zimnej wiosny, ale i braku opadów, dlatego teraz łąki są przesuszone. Mamy coraz więcej doniesień, że lęgi liczą mało piskląt, a dorosłe ptaki z braku pokarmu wyrzucają pisklaki z gniazd” – mówił.

W ubiegłym roku bociany kilkukrotnie pojawiały się w gnieździe, ale na krótko. Na stałe para zajęła je w początku maja – jednakże było już za późno na lęg.

Według szacunków od 2006 roku na bociany przez kamerę spoglądali miłośnicy przyrody z ok. 200 krajów. Internauci pochodzili m.in. z tak egzotycznych miejsc, jak Bhutan, Czad, Gwinea Równikowa, Mikronezja, czy Republika Środkowoafrykańska.

Projekt internetowej obserwacji bocianów białych w Przygodzicach "Blisko bocianów" realizowany jest przez Południowowielkopolską Grupę Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków - polskiego partnera międzynarodowej sieci towarzystw ochrony ptaków i ich siedlisk BirdLife International. Przy projekcie współpracują Gmina Przygodzice i firma TK Telekom S.A.

Inicjatywa ma na celu przybliżenie miłośnikom przyrody życia kojarzonego z Polską bociana białego. Jak przekazują ornitolodzy, krajowa populacja tego gatunku ptaka stanowi liczy ok. 42-45 tys. par i stanowi w przybliżeniu 1/5 całej światowej populacji.

Gniazdo w Przygodzicach znajduje się na kominie nieczynnej kotłowni. Położone jest na skraju doliny rzeki Baryczy, tuż przy największym w Polsce Parku Krajobrazowym "Dolina Baryczy", jednocześnie Obszarze Specjalnej Ochrony Ptaków europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000.

pil/ par/