23.04.2024
23.06.2015 aktualizacja 23.06.2015

Przyjemne wspomnienia pomagają myszom wyjść z depresji

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Sztucznie pobudzone przyjemne wspomnienia mogą pomóc w walce z depresją – sugerują wyniki badań na myszach, o których informuje „Nature”.

Choć wyników badań prowadzonych na gryzoniach nie można bezpośrednio przenosić na ludzi, jednak wskazują one na skuteczność pozytywnych wspomnień. Jak wskazuje główny autor, prof. Susumu Tonegawa z Riken-MIT Center for Neural Circuit Genetics w Massachusetts, osoby cierpiące na depresję zwykle starają się przypomnieć sobie pozytywne zdarzenia z okresu poprzedzającego jej wystąpienie.

Zespół profesora od dawna zajmuje się manipulowaniem wspomnieniami myszy. Dzięki technikom inżynierii genetycznej instalują „przełączniki” – wrażliwe na światło kanały jonowe - w poszczególnych komórkach mózgu. Takie kanały po raz pierwszy odkryto u glonów. Dzięki nim komórki można aktywować za pomocą światła wprowadzonego cienkim światłowodem do wnętrza mózgu.

Aby dostarczyć samcom myszy przyjemnych wspomnień, naukowcy zapewnili im przez godzinę towarzystwo samic. Oznakowali ulokowane w hipokampie komórki mózgowe, które zapamiętały szczęśliwe chwile. Później przez 10 dni poddawali myszy działaniu stresu, co wprowadziło je w stan podobny do depresji. Nie reagowały na przykład na pociągniecie za ogon i było im obojętne, czy woda, którą piją jest osłodzona, czy nie.

Następnie poddano komórki hipokampa stymulacji za pomocą niebieskiego światła „Włączenie” pozytywnych wspomnień na kilka minut wystarczyło do złagodzenia objawów depresji, co najmniej przez dwa dni. Powtarzanie takiej stymulacji codziennie przez pięć dni usuwało objawy depresji na stałe.

Co zaskakujące, sztucznie przywołane wspomnienia szczęśliwych chwil dawały większy efekt niż realne, codzienne spotkania z samicą w kontrolnej grupie zestresowanych samców.

Choć psychoterapia i leki pomagają wielu chorym na depresje, w niektórych przypadkach są nieskuteczne. Prof. Tonegawa ma nadzieję, że w przeszłości także u ludzi możliwe będzie poprawianie nastroju poprzez stymulację mózgu – oczywiście za pomocą mniej inwazyjnej technologii. Dalsze badania powinny wyjaśnić, co właściwie dzieje się w mózgu myszy z depresją – czy zachodzi blokada dostępu do pozytywnych wspomnień, którą sztuczna stymulacja przełamuje, czy może tłumienie wpływu wspomnień na inne części mózgu? (PAP)