25.04.2024
01.07.2015 aktualizacja 01.07.2015

Ekstrakt z magnolii hamuje rozwój nowotworów głowy i szyi

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Honokiol – substancja uzyskiwana z kory magnolii – zapobiega rozwojowi komórek raka jamy ustnej, krtani, języka i gardła – wynika z badania opublikowanego w czasopiśmie „Oncotarget”.

Naukowcy z Veterans Affairs Research Communications i Uniwersytetu Alabama w Birmingham (USA) wykazali, że honokiol – związek pozyskiwany z kory magnolii i od dawna wykorzystywany we wschodnich praktykach medycznych – hamuje wzrost nowotworów płaskonabłonkowych jamy ustnej, krtani, języka i gardła. Dowodzą tego zarówno eksperymenty in vitro, jak i te prowadzone na zwierzętach.

Honokiol silnie wiąże się z receptorami nabłonkowego czynnika wzrostu (EGFR) – występującymi w nadmiarze u osób borykających się z nowotworami głowy i szyi - i skutecznie blokuje ich działanie. Jest w tym wypadku efektywniejszy niż stosowany współcześnie lek na raka o nazwie gefitynib.

„Podsumowując, wygląda na to, że honokiol jest atrakcyjną, bioaktywną substancją pochodzenia roślinnego, która może być wykorzystywana w leczeniu nowotworów głowy i szyi samodzielnie lub w kombinacji z innymi dostępnymi lekami” – sugeruje jeden z badaczy dr Santosh K. Katiyar. (PAP)