19.04.2024
16.07.2015 aktualizacja 16.07.2015

We wrześniu spotkanie polskich organizacji astronomicznych i astronautycznych

Fot. materiały prasowe PTA Fot. materiały prasowe PTA

Spotkanie wszystkich polskich organizacji pozarządowych i grup nieformalnych zajmujących się astronomią i astronautyką zorganizuje 6 września w Poznaniu Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA). Organizatorzy rozpoczęli już przyjmowanie zgłoszeń.

Jak poinformowało PTA, program został tak opracowany, aby zainteresować społeczność miłośników kosmosu działających w różnych stowarzyszeniach, klubach oraz grupach nieformalnych w dziedzinie popularyzacji astronomii oraz astronautyki. W szczególności przedstawione mają zostać możliwości finansowania działalności organizacji pozarządowych z różnych środków: rządowych, samorządowych, unijnych.

Drugą grupę tematów stanowią możliwości związane z Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO) oraz Europejską Agencją Kosmiczną (ESA). W związku z przystąpieniem Polski do tych organizacji pojawiło się wiele możliwości, nie tylko dla naukowców i firm przemysłowych, ale także dla organizacji pozarządowych i osób działających na polu popularyzacji oraz edukacji. Ich pełne wykorzystanie wymaga współdziałania wielu organizacji oraz współpracy pomiędzy społecznością naukową a popularyzatorami nauki i miłośnikami kosmosu.

W trakcie spotkania nie zabraknie przedstawienia wartych naśladowania przykładów współpracy pomiędzy naukowcami a amatorami. Będzie także czas na krótkie prezentacje wszystkich organizacji. Jako podstawowy punkt programu zaplanowano dyskusję o oczekiwaniach miłośników kosmosu w stosunku do astronomów zawodowych.

"Gorąco zachęcam wszystkie polskie stowarzyszenia oraz kluby astronomiczne do wysłania swoich przedstawicieli na Spotkanie Organizacji Astronomicznych i Astronautycznych. Zachęcam także zawodowych astronomów, członków Polskiego Towarzystwa Astronomicznego, do wzięcia udziału w spotkaniu. Często spotykamy sytuacje, że miłośnicy astronomii więcej wiedzą o różnego kalibru odkryciach astronomów amerykańskich niż o największych sukcesach polskich naukowców, a w drugą stronę - część naukowców niewiele wie o bardzo aktywnej działalności miłośników kosmosu" - mówi dr hab. Agnieszka Kryszczyńska z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, prezes Polskiego Towarzystwa Astronomicznego.

"Na podstawie moich doświadczeń mogę powiedzieć, że współpraca pomiędzy naukowcami a miłośnikami kosmosu może być bardzo korzystna dla obu stron i zachęcam do niej" - dodaje Kryszczyńska.

Spotkanie Organizacji Astronomicznych i Astronautycznych będzie towarzyszyć XXXVII Zjazdowi Polskiego Towarzystwa Astronomicznego, odbywającemu się w Poznaniu od 7 do 10 września 2015 r., w trakcie którego przedstawiony zostanie przegląd najciekawszych aktualnych badań prowadzonych przez polskich astronomów w kraju i na świecie.

Szczegóły zjazdu i spotkania można znaleźć na stronei PTA tutaj: http://www.pta.edu.pl/zjazd37/imprezy.php