23.04.2024
21.09.2015 aktualizacja 21.09.2015

Wrocławscy naukowcy zachęcają do obserwacji rozbłysków słonecznych

F-HUNTERS / F-CHROMA – kampania obserwacyjna rozbłysków słonecznych z udziałem astronomów amatorów. Źródło: IA UWr. F-HUNTERS / F-CHROMA – kampania obserwacyjna rozbłysków słonecznych z udziałem astronomów amatorów. Źródło: IA UWr.

Astronomowie amatorzy mają okazję wesprzeć naukowców w badaniach Słońca. W sobotę rozpoczęła się kampania obserwacyjna F-HUNTERS w ramach europejskiego projektu F-CHROMA. W Polsce koordynuje ją Instytut Astronomiczny Uniwersytetu Wrocławskiego.

F-CHROMA jest projektem badawczym, dzięki któremu naukowcy chcą lepiej zrozumieć fizykę chromosfery słonecznej podczas rozbłysków. Równoczesne obserwacje przez kilka znaczących obserwatoriów naziemnych i orbitalnych będą wykonywane do 27 września. W skoordynowanej akcji - oprócz profesjonalnych obserwatoriów słonecznych i zawodowych heliofizyków - wezmą udział także amatorzy astronomii z całej Europy. Akcję tę nazwano F-HUNTERS.

Fotografie amatorskie będą bardzo pomocne dla naukowców. Obserwacje z małych teleskopów mogą uzupełnić luki w danych oraz stanowić odniesienie jako dane porównawcze. Małe instrumenty mają też szersze pole widzenia. Organizatorzy tłumaczą, że użyteczne będą obserwacje zarówno w linii H-alfa, Ca-K, jak i w filtrze Solar Continuum lub w świetle białym. Obrazy można rejestrować kamerami CCD albo lustrzankami cyfrowymi w trybie RAW.

„Po raz pierwszy w historii badań zjawisk aktywnych na Słońcu planowana jest tak szeroka współpraca amatorów i astronomów zawodowych. Celem tych działań jest uzyskanie różnorodnych obserwacji Słońca przez amatorów i uzupełnienie profesjonalnych i specjalistycznych obserwacji Słońca np. ich obserwacjami "kontekstowymi", czy takimi prowadzonymi w białym świetle. Wspólne obserwacje uzyskane przez heliofizyków i amatorów astronomii być może pozwolą lepiej wytłumaczyć procesy odpowiedzialne za powstawanie i czasowy rozwój rozbłysków słonecznych" - wyjaśnia prof. dr hab. Arkadiusz Berlicki z Instytutu Astronomicznego Uniwersytetu Wrocławskiego, zajmujący się koordynacją kampanii obserwacyjnej w Polsce.

Wszelkie informacje i szczegóły techniczne dla osób zainteresowanych udziałem w projekcie znajdują się na stronie internetowej http://fchroma.astro.uni.wroc.pl/ . Prowadzona jest także strona na Facebooku: https://www.facebook.com/fchroma

Przy obserwacjach Słońca należy zachować szczególną ostrożność. Nie wolno patrzeć na Słońce przez teleskop lub lornetkę, które nie są wyposażone w odpowiednie filtry, gdyż grozi to utratą wzroku.