Strona główna Aktualności

Polacy wśród zwycięzców konkursu młodych naukowców UE

21.09.2015 Konkursy

Fot. Fotolia

Projekt Michała Bączyka i Pawła Czyża zdobył jedną z trzech pierwszych nagród na 27. Konkursie Prac Młodych Naukowców Unii Europejskiej (EUCYS 2015) w Mediolanie. Wyniki ogłoszono w poniedziałek. W sumie cztery projekty z Polski zdobyły sześć nagród.

Michał Bączyk z Ostrowi Mazowieckiej i Paweł Czyż z Nadarzyna badali zachowania pojedynczych i sprzężonych oscylatorów typu on-off na przykładzie oscylatora butelkowego (zbudowanego z połączonych rurkami butelek). Jury doceniło ich pracę i przyznało jedną z pierwszych nagród (7 tys. euro) oraz nagrodę honorową - uczestnictwo w International Youth Science Forum 2016 w Londynie.

 

„Nie spodziewaliśmy się pierwszej nagrody, ale doceniono wartość naukową naszych badań” – mówi PAP Paweł Czyż. „Chcielibyśmy podziękować naszym rodzicom i opiekunom, w szczególności panu doktorowi Michałowi Krupińskiemu i pani doktor Agnieszce Korgul, którzy zawsze nas wspierali nie tylko radą, ale i pomieszczeniami na uniwersytecie. Mamy pomysł, aby zastosować wyniki naszych badań do tematu ostatniego IgNobla (chodzi o badania nad oddawaniem moczu przez ssaki - PAP)".

 

Pozostałe dwie pierwsze nagrody otrzymali: reprezentant Stanów Zjednoczonych zaledwie 15-letni matematyk Sanath Kumar Devalapurkar oraz przedstawiciel Niemiec Lukas Stockner, który komputerowo symulował rozpraszanie światła.

 

Jedna z trzech drugich nagród (i 5 tys. euro) trafiła zaś do Dominiki Bakalarz z Opola i Joanny Jurek z Piotrkowa Trybunalskiego. Dziewczęta opracowały Origami BioBandage - mający wiele potencjalnych zastosowań w medycynie bioimplant oparty na nanowłókninie o powierzchni zmodyfikowanej przez komórki macierzyste. Polki nagrodzono także miesięcznym pobytem na Uniwersytecie w Mediolanie.

 

Joanna Jurek zaznaczyła: "Naukowcy są zwykłymi ludźmi! Dziś bawimy się po polsku!". Miała na myśli czekająca wszystkich uczestników ośmiogodzinną wycieczkę po malowniczym jeziorze Lago Maggiore.

 

Projekt Sary Berent z Gdyni znalazł się w gronie zdobywców nagrody EXPO 2015, światowa wystawa EXPO trwa właśnie w Mediolanie. Młoda badaczka wykazała, że olejki eteryczne mogą chronić plony przed bakteriami i grzybami. Szczególnie skuteczne okazały się olejki tymiankowy i cynamonowy. „Jestem bardzo szczęśliwa. Cudowna niespodzianka!” - podkreśliła Sara Berent, która o tym, że będzie uczestniczką konkursu dowiedziała się dopiero w maju. Weźmie także udział w ceremonii uroczystego zamknięcia EXPO pod koniec października.

 

Natomiast Paulina Drożak z Lublina korzystając z powszechnie dostępnych danych odkryła nieznane dotychczas zależności pomiędzy anomaliami temperatury na Ziemi i aktywnością słoneczną. W nagrodę odwiedzi Europejskie Obserwatorium Południowe w Chile. „Zawsze chciałam tam pojechać. Zobaczę piękne niebo, pełne gwiazd, których nie widać u mnie w domu – ponieważ mieszkam prawie w centrum miasta”- cieszy się laureatka.

 

"Nawet nie marzyliśmy o takim triumfie. To najwięcej nagród w historii, co pokazuje, jaką jesteśmy potęgą intelektualną, świadczy, jaką wspaniałą młodzież potrafimy wychować. Gratulacje dla szkól, nauczycieli i rodziców, a przede wszystkim Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, który organizuje krajowe eliminacje – powiedział związany od początku z polską edycją konkursu wieloletni opiekun finalistów, informatyk, prof. Jan Madey z UW.

 

Konkurs Prac Młodych Naukowców Unii Europejskiej (EU Contest for Young Scientists, EUCYS) prowadzony jest przez Komisję Europejską od 1989 roku. Biorą w nim udział laureaci konkursów krajowych. Tematyka prac obejmuje nauki ścisłe, przyrodnicze, technikę, a od 2004 roku także nauki społeczne i ekonomiczne. Każdy kraj mógł dotychczas zgłosić najwyżej trzy prace (nie mogą one mieć więcej niż trzech autorów). W tym roku - w związku z odbywającą się w Mediolanie wystawą światową EXPO wprowadzono nową kategorię, dotyczącą żywności, dzięki czemu Polskę reprezentowały cztery projekty.

 

Z Mediolanu Paweł Wernicki, PAP - Nauka w Polsce

 

 

 

pmw/ agt/ mrt/ mki/

Tagi: ue , eucys 2015
Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 1
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Dunbar, plotki i ewolucja języka Dunbar, plotki i ewolucja języka

Ludzka kultura jest przesycona językiem. Dzięki niemu jesteśmy zdolni do osiągania najniezwyklejszych rzeczy - podkreśla brytyjski antropolog Robin Dunbar. I krok po kroku tłumaczy, kiedy, jak i dlaczego ludzie zaczęli ze sobą rozmawiać, podczas gdy małpom wciąż wystarcza iskanie.

Więcej

Myśl na dziś

Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek
Albert Einstein

Nasz blog

Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji! Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Więcej

Tagi

-->