28.03.2024
28.09.2015 aktualizacja 28.09.2015

Zachodniopomorskie/ Żurawie przygotowują się do odlotu

Fot. PAP/ Lech Muszyński 20.09.2008 Fot. PAP/ Lech Muszyński 20.09.2008

Park Krajobrazowy Dolina Dolnej Odry jest największym w kraju noclegowiskiem żurawi podczas ich jesiennego przelotu. Ptaki pojawiły się już na bagnach, co pozwala obserwować kilka tysięcy żurawi przygotowujących się do odlotu na południe.

Na przełomie września i października ptaki nazywane „upierzonymi posłańcami szczęścia” migrują z północy ku cieplejszej Hiszpanii czy Afryce Północnej. Niecodzienne zjawisko ich przelotu w dużej liczbie można podziwiać na polderach i rozlewiskach Międzyodrza. Przylatuje tam wtedy od 8 tys. do nawet 15 tys. żurawi.

„Dzięki niedostępnym bagnom i torfowiskom ptaki znalazły tu idealne miejsce do odpoczynku przed dalszym lotem” – mówi PAP Karolina Bloom z Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego. „W ciągu dnia żurawie posilają się na polach po niemieckiej stronie granicy, a wieczorem przylatują na Międzyodrze; właśnie wtedy najlepiej je podpatrywać” – dodaje.

„Najciekawsze jest obserwowanie przylatujących i lądujących żurawi; można wtedy również je usłyszeć, bo wydają bardzo charakterystyczny dźwięk, przypominający trąbienie tzw. klangor” – mówi Bloom.

Po polskiej stronie granicy najlepiej obserwować żurawie w okolicach wsi Marwice, którą nazywa się także – jak mówi Bloom - wsią żurawi, przez dużą liczbę ptaków pojawiających się w jej okolicy.

Dobrą okazją do obserwacji żurawi jest trwający transgraniczny Tydzień Żurawia. Do 4 października można podziwiać ptaki i dowiedzieć się więcej o ich zwyczajach od pracowników Zespołu Parków Krajobrazowych. Wystarczy zebrać grupę minimum pięciu osób i zadzwonić wcześniej do szczecińskiej siedziby parków, a ich pracownik przyjedzie i opowie o tych ciekawych ptakach. Wieczorna obserwacja ptaków odbywa się na wale przeciwpowodziowym w Marwicach od godz. 18.

Żuraw to duży ptak występujący w Europie i Azji. Osiąga wysokość około 130 cm, a rozpiętość jego skrzydeł może sięgać 2,2 m przy wadze 5-6 kg. Zamieszkuje głównie tereny podmokłe, okolice jezior i starorzeczy. Najczęściej polskie żurawie zimują na Półwyspie Iberyjskim, a przy srogiej zimie - w Afryce Północnej.

Żuraw porusza się wolno, uważnie stawiając nogi, dlatego często nazywa się go „dumnym arystokratą”. Jest wszystkożerny, choć preferuje pokarm roślinny. Nie gardzi jednak "mięsnymi dodatkami", takimi jak małe gryzonie, płazy czy ślimaki i owady.

res/ akw/