Strona główna Aktualności

„Tajemnice egipskich grobowców” we Wrocławiu

05.10.2015 Archeologia, Historia i kultura

Model komory grobowej Chetiego. Wyk. M. Caban.

Rekonstrukcja grobowca egipskiego w naturalnej skali, kopie zabytków wykonane w technologii wydruku 3D, liczne multimedia, ale również oryginalne zabytki z polskich kolekcji muzealnych będzie można zobaczyć w przyszłym roku na wystawie „Tajemnice egipskich grobowców”, organizowanej podczas obchodów Europejskiej Stolicy Kultury.

„Naszym celem jest połączenie klasycznej prezentacji zabytków z nowoczesnymi technologiami, umożliwiającymi bliższe poznanie konkretnego obiektu” – wyjaśnia Patryk Chudzik z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Wrocławskiego, pomysłodawca wystawy, która będzie eksponowana od września do grudnia 2016 roku we wrocławskim Muzeum Archeologicznym.

Wystawa przybliży w nietypowy sposób odkrycia polskich archeologów, dokonane w ostatnich latach na Asasifie – jednej ze starożytnych nekropoli w rejonie Luksoru w Górnym Egipcie, która sąsiaduje ze słynną świątynią Hatszepsut.

„Hasłem przewodnika ekspozycji będzie sformułowanie: >Prosimy dotykać!<, gdyż szereg kopii zabytków wykonamy w technologii druku trójwymiarowego, co pomoże odtworzyć nie tylko oryginalny rozmiar i kształt, ale również fakturę zabytku” – opowiada Chudzik.

Wśród wydruków 3D znajdą się także modele nekropoli, na której pracują wrocławscy badacze, z ukazaniem konkretnych grobowców. Wystawa wyposażona będzie też w panele dotykowe, za pomocą których zwiedzający będą mogli odbyć wirtualną wędrówkę po zakamarkach grobowców. Ta część wzbogacona zostanie o filmy wykonywane w czasie wykopalisk prowadzonych w Egipcie przez archeologów z Wrocławia.

„Najważniejszym elementem wystawy będzie pierwsza w Polsce rekonstrukcja dekorowanej komory grobowej w skali 1:1. Będzie można wejść do środka, dotknąć ścian i poczuć się jak w prawdziwym, pełnym tajemnic miejscu, wykutym głęboko w skałach” – zachęca archeolog.

Do grobowców badanych przez wrocławskich naukowców będzie można wejść również w inny sposób, dzięki zaawansowanej technologii. Po uprzednim założeniu specjalnych okularów, użytkownik zwiedzi w sposób wirtualny cyfrowe odwzorowanie wnętrza grobowca, zgodnie z wykonanymi przez siebie ruchami.

W ramach wystawy planowana jest organizacja cyklicznych imprez dla dzieci i młodzieży. Najmłodsi będą mogli m.in. zapoznać się z trudną sztuką pisma hieroglificznego. Towarzyszyć jej będzie również katalog, prezentujący eksponaty możliwe do zobaczenia we Wrocławiu, jak również unikatowe zdjęcia z badań wrocławskich archeologów w Egipcie.

Organizatorami wystawy są wrocławski oddział Stowarzyszenia Naukowego Archeologów Polskich oraz Muzeum Archeologiczne - Oddział Muzeum Miejskiego Wrocławia.

szz/ krf/

Tagi: wystawa

Fragment wieka urny kanopskiej. Fot. M. Jawornicki.

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

Miarą geniuszu jest charakter.
Ludwig Witgenstein

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.