29.03.2024
05.10.2015 aktualizacja 05.10.2015

„Tajemnice egipskich grobowców” we Wrocławiu

Model komory grobowej Chetiego. Wyk. M. Caban. Model komory grobowej Chetiego. Wyk. M. Caban.

Rekonstrukcja grobowca egipskiego w naturalnej skali, kopie zabytków wykonane w technologii wydruku 3D, liczne multimedia, ale również oryginalne zabytki z polskich kolekcji muzealnych będzie można zobaczyć w przyszłym roku na wystawie „Tajemnice egipskich grobowców”, organizowanej podczas obchodów Europejskiej Stolicy Kultury.

„Naszym celem jest połączenie klasycznej prezentacji zabytków z nowoczesnymi technologiami, umożliwiającymi bliższe poznanie konkretnego obiektu” – wyjaśnia Patryk Chudzik z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Wrocławskiego, pomysłodawca wystawy, która będzie eksponowana od września do grudnia 2016 roku we wrocławskim Muzeum Archeologicznym.

Wystawa przybliży w nietypowy sposób odkrycia polskich archeologów, dokonane w ostatnich latach na Asasifie – jednej ze starożytnych nekropoli w rejonie Luksoru w Górnym Egipcie, która sąsiaduje ze słynną świątynią Hatszepsut.

„Hasłem przewodnika ekspozycji będzie sformułowanie: >Prosimy dotykać!<, gdyż szereg kopii zabytków wykonamy w technologii druku trójwymiarowego, co pomoże odtworzyć nie tylko oryginalny rozmiar i kształt, ale również fakturę zabytku” – opowiada Chudzik.

Wśród wydruków 3D znajdą się także modele nekropoli, na której pracują wrocławscy badacze, z ukazaniem konkretnych grobowców. Wystawa wyposażona będzie też w panele dotykowe, za pomocą których zwiedzający będą mogli odbyć wirtualną wędrówkę po zakamarkach grobowców. Ta część wzbogacona zostanie o filmy wykonywane w czasie wykopalisk prowadzonych w Egipcie przez archeologów z Wrocławia.

„Najważniejszym elementem wystawy będzie pierwsza w Polsce rekonstrukcja dekorowanej komory grobowej w skali 1:1. Będzie można wejść do środka, dotknąć ścian i poczuć się jak w prawdziwym, pełnym tajemnic miejscu, wykutym głęboko w skałach” – zachęca archeolog.

Do grobowców badanych przez wrocławskich naukowców będzie można wejść również w inny sposób, dzięki zaawansowanej technologii. Po uprzednim założeniu specjalnych okularów, użytkownik zwiedzi w sposób wirtualny cyfrowe odwzorowanie wnętrza grobowca, zgodnie z wykonanymi przez siebie ruchami.

W ramach wystawy planowana jest organizacja cyklicznych imprez dla dzieci i młodzieży. Najmłodsi będą mogli m.in. zapoznać się z trudną sztuką pisma hieroglificznego. Towarzyszyć jej będzie również katalog, prezentujący eksponaty możliwe do zobaczenia we Wrocławiu, jak również unikatowe zdjęcia z badań wrocławskich archeologów w Egipcie.

Organizatorami wystawy są wrocławski oddział Stowarzyszenia Naukowego Archeologów Polskich oraz Muzeum Archeologiczne - Oddział Muzeum Miejskiego Wrocławia.

szz/ krf/