25.04.2024
08.10.2015 aktualizacja 08.10.2015

Planetoidę, do której doleci ich sonda, Japończycy chcą nazwać Ryugu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Planetoida, która stanie się celem sondy kosmicznej Hayabusa 2, ma otrzymać nazwę Ryugu – a przynajmniej tak by chciała japońska agencja kosmiczna JAXA. Sonda ma dotrzeć do planetoidy w 2018 r., a później dostarczyć pobrane próbki na Ziemię.

Agencja JAXA prowadziła w okresie od 22 lipca do 31 sierpnia 2015 r. proces wyboru nazwy dla planetoidy. Napłynęło 7336 propozycji, z których komisja pod przewodnictwem dyrektora Centrum Naukowego Tamarokuto wybrała jedną nazwę.

Planetoida dotychczas oznaczana jako 1999 JU3 może otrzymać imię Ryugu. Taka propozycja pojawiła się w 30 zgłoszeniach. W komunikacie podano cztery powody dla wybrania tej nazwy. Po pierwsze, w starożytnej japońskiej legendzie „Urashima Taro”, główny bohater przyniósł szkatułkę z zamku smoka (Ryugu), a z kolei sonda Hayabusa 2 dostarczy na Ziemię kapsułę z próbkami pobranymi z planetoidy.

Po drugie, naukowcy spodziewają się znaleźć na planetoidzie skały zawierające wodę, a nazwa Ryugu również ma związek z wodą, bowiem w legendzie zamek Ryugu znajdował się pod oceanem.

Trzeci argument to brak podobieństwa nazwy do już istniejących nazw planetoid oraz wiele zgłoszeń wskazujących Ryugu lub podobne nazwy. JAXA wskazuje także, że nazwa spełnia reguły nazewnictwa planetoid stosowane przez Międzynarodową Unię Astronomiczną, znajduje się w preferowanym zakresie nazw (pochodzących z mitologii), a na dodatek jest mała szansa, że Ryugu stanowi zastrzeżony znak towarowy jakiejś firmy.

Dalsza procedura zatwierdzenia nazwy dla planetoidy będzie wyglądać następująco. Japończycy zwrócili się z propozycją nadania tej nazwy do amerykańskiego zespołu projektu Lincoln Near Earth Asteroid Research (LINEAR), który odkrył obiekt i w związku z tym posiada prawo do zaproponowania nazwy. Taka propozycja od odkrywców jest następnie rozważana przez Międzynarodową Unię Astronomiczną (IAU), która jako jedyna organizacja na świecie ma prawo nadawać oficjalne nazwy obiektom w kosmosie. (PAP)