25.04.2024
29.10.2015 aktualizacja 29.10.2015

„Astronarium” dociera do pół miliona widzów

Czołówka programu „Astronarium”. Źródło: Astronarium / PTA / TVP. Czołówka programu „Astronarium”. Źródło: Astronarium / PTA / TVP.

Telewizyjny cykl programów o astronomii i kosmosie pt. „Astronarium” przekroczył zasięg pół miliona widzów – poinformowało Polskie Towarzystwo Astronomiczne, które jest współproducentem programu.

Taki wynik osiągnął odcinek nr 10 poświęcony gwiazdom zmiennym. Skumulowany zasięg „Astronarium” na antenach TVP wyniósł dla tego odcinka około 509 tysięcy widzów (według parametru RCH w badaniach firmy AGB Nielsen dla Telewizji Polskiej). Odcinek był emitowany siedmiokrotnie w okresie od 17 do 23 września 2015 r.

Program „Astronarium” jest popularnonaukowym cyklem telewizyjnym, w którym przedstawiane są astronomia i badania kosmosu. Współczesny stan wiedzy o Wszechświecie w przystępny sposób wyjaśniają polscy naukowcy, którzy przy okazji prezentują także swoje najnowsze osiągnięcia w badaniach kosmosu. Kamery „Astronarium” odwiedzają różne ośrodki badawcze na terenie Polski, a także polskich astronomów pracujących w placówkach zagranicznych. Do tej pory w programie była mowa m.in. o radioastronomii, meteorytach, gwiazdach kataklizmicznych, aktywności słonecznej, polskich satelitach, Europejskim Obserwatorium Południowym, sieci radioteleskopów ALMA, projekcie OGLE, czy astronomii amatorskiej.

W odcinku nr 10 przedstawione są gwiazdy zmienne, w tym ich dwa główne rodzaje: gwiazdy zmienne zaćmieniowe oraz gwiazdy pulsujące. Tłem opowieści jest m.in. obserwatorium astronomiczne na Suhorze - najwyżej położone obserwatorium astronomiczne w Polsce.

Zasięg emisji „Astronarium” pokazuje, że bardzo wielu widzów telewizyjnych w Polsce jest zainteresowanych najnowszymi osiągnięciami nauki i techniki związanymi z badaniami kosmosu i chętnie ogląda produkcje na ten temat.

„W programie staramy się pokazać nie tylko zdobycze naukowe polskiej astronomii, ale także jej społeczne oblicze jako czynnika, który odgrywa wiodącą rolę w propagowaniu osiągnięć nauki i techniki” - wyjaśnia dr hab. Maciej Mikołajewski, prof. UMK, który jest jednym ze współautorów „Astronarium”.

„Astronarium” jest produkowane przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne oraz Telewizję Polską, przy dofinansowaniu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Nagrania realizuje ekipa TVP Bydgoszcz. Kolejne odcinki są emitowane na ogólnopolskiej antenie TVP Regionalna (wspólne pasmo regionalnych kanałów TVP) co dwa tygodnie w soboty o godz. 17.30. Łącznie powstaną 34 odcinki programu, podzielone na trzy serie. Aktualnie emitowane są premierowe odcinki drugiej serii, natomiast na antenie TVP Polonia pokazywane są powtórki odcinków pierwszej serii.

Witryna internetowa programu ma adres www.astronarium.pl, a odcinki można oglądać także w internecie, np. w serwisie YouTube.

cza/ krf/