20.04.2024
03.11.2015 aktualizacja 03.11.2015

Białystok/ UwB z uprawnieniami habilitacyjnymi na wydziale fizyki

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wydział fizyki Uniwersytetu w Białymstoku uzyskał uprawnienia do nadawania doktora habilitowanego nauk fizycznych w dyscyplinie fizyka. To szóste uprawnienie habilitacyjne uczelni.

Do tej pory habilitację na UwB można było nadać na wydziałach: biologiczno-chemicznym (w dwóch dyscyplinach), ekonomii i zarządzania, historyczno-socjologicznym i prawa. Uprawnienia habilitacyjne są bardzo ważne - mówi rzeczniczka uczelni Katarzyna Dziedzik - bo wzmacniają pozycję naukową i prestiż jednostek.

Jak powiedział dziekan wydziału fizyki UwB prof. Eugeniusz Żukowski, dzięki tym uprawnieniom wydział staje się bardziej samodzielny. Dodał, że priorytetem teraz będzie otwarcie na wydziale studiów III stopnia – studiów doktoranckich z fizyki, które - jego zdaniem - mogą zwiększyć atrakcyjność studiowania na wydziale. Żukowski mówił też, że o studia doktoranckie pytają zagraniczne uczelnie, z którymi wydział współpracuje.

Dzięki uprawnieniom habilitacyjnym wydział fizyki będzie mógł też otwierać nowe kierunki studiów licencjackich i magisterskich, również we współpracy z innymi wydziałami UwB.

Wydział fizyki UwB utworzony został w 2007 roku; składa się z pięciu zakładów naukowych, trzech pracowni studenckich oraz pracowni usługowych: mechanicznej i elektronicznej. Na wydziale działa także m.in. obserwatorium astronomiczne. Tematyka badawcza wydziału dotyczy m.in. fizyki ciała stałego, teorii cieczy kwantowych, kwantowej teorii pola, astrofizyki wysokich energii, ogólnej teorii względności i metod matematycznych fizyki.

swi/ mki/