Strona główna Aktualności
Kosmos

Naukowcy przyjrzą się silnym eksplozjom na Słońcu

17.11.2015 Technologie, Kosmos

Źródło: Creotech Instruments S.A.

Silne eksplozje na Słońcu, zwane burzami słonecznymi, mogą mieć katastrofalne skutki dla ziemskiej elektroniki czy telekomunikacji. W ramach misji PROBA-3 przyjrzy się im międzynarodowy zespół naukowców. Fragmenty układów elektronicznych na platformach satelitarnych misji zaprojektuje i zamontuje polska firma - Creotech Instruments.

Celem misji PROBA-3 jest pogłębienie wiedzy o zewnętrznych warstwach atmosfery Słońca, czyli korony słonecznej. PROBA-3 będzie składała się z dwóch, współdziałających ze sobą platform satelitarnych. Pierwsza będzie wyposażona w kamerę oraz teleskop do obserwacji korony słonecznej. Druga natomiast będzie miała za zadanie manewrować wokół pierwszego w taki sposób, żeby zasłaniać tarczę Słońca w momencie, w którym wykonywana jest fotografia korony.

"Operację tę można porównać do zaćmienia Słońca, gdzie pierwszy pojazd jest obserwatorem wykonującym zdjęcia i pomiary, a drugi, na podobieństwo Księżyca, zasłania tarczę Słońca. Dzięki temu zabiegowi urządzenia i czujniki zamontowane na pierwszym statku będą mogły dokładnie zbadać słoneczna atmosferę, zwaną koroną słoneczną" - tłumaczy dyrektor programu kosmicznego w Creotech Instruments S.A. Jacek Kosiec.

Misja ma rozpocząć się w 2018 roku. Wtedy obydwa komponenty zostaną wyniesione na wysoką orbitę Ziemi. Pierwsze z urządzeń, zaopatrzone w kamerę i teleskop ma ważyć około 340 kg, a drugie nie więcej niż 200 kg.

"Naukowcy wierzą, że badania korony słonecznej pozwolą uzyskać wiedzę na temat interakcji pola magnetycznego Słońca z cząstkami wiatru słonecznego. Dzięki temu lepiej zrozumiemy takie zjawiska jak burze słoneczne, których efekty mogą być potencjalnie katastrofalne dla naszej, uzależnionej od elektroniki i telekomunikacji, cywilizacji" – mówi Kosiec.

Jak czytamy w przesłanym przez Creotech Instruments S.A. komunikacie, silne burze słoneczne, będące w istocie potężnymi eksplozjami na powierzchni naszej gwiazdy, wiążą się z wyrzucaniem w przestrzeń kosmiczną ogromnych ilości energii i materii. Część wyrzucanych w kosmos naładowanych cząsteczek dociera do nas i wywołuje na naszej planecie tzw. burze magnetyczne, które mogą uszkodzić satelity telekomunikacyjne, zakłócić transmisje radiowe w atmosferze Ziemi, a nawet spowodować zniszczenia w infrastrukturze energetycznej. Takie zjawiska towarzyszyły nam od wieków, ale wraz z rozwojem technologii ich niszczący potencjał rośnie. Burze słoneczne są zjawiskiem dość częstym, ale ich siła i wpływ na naszą planetę zależy od bardzo wielu czynników.

"Naukowcy szacują, że gdyby burza słoneczna, do której doszło na powierzchni Słońca w 1859 roku i która to doprowadziła m.in. do uszkodzenia sieci telegraficznych w Europie i Ameryce Północnej, miała miejsce dzisiaj, doprowadziłaby do katastrofalnych zniszczeń w infrastrukturze telekomunikacyjnej, satelitarnej i energetycznej w skali globalnej i spowodowała bezprecedensowe straty materialne" - mówi Jacek Kosiec. "To zagrożenie na tyle realne, że kwestią otwartą pozostaje nie to, czy do takiego zdarzenia może dojść, ale to kiedy do niego dojdzie" – podsumowuje.

W projekcie PROBA3 firma Creotech Instruments S.A. jest podwykonawcą Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk. "Prace zlecone polskiej spółce przez ESA będą realizowane w latach 2016-2017, a wartość podpisanego kontraktu wynosi 3 mln złotych" - informuje Creotech Instruments S.A. w przesłanym komunikacie.

Źródło: Creotech Instruments S.A.