19.04.2024
26.11.2015 aktualizacja 26.11.2015

Zespół napięcia przedmiesiączkowego związany z ryzykiem nadciśnienia

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Kobiety cierpiące na umiarkowany i silny zespół napięcia przedmiesiączkowego są o 40 proc. bardziej narażone na rozwój nadciśnienia w ciągu kolejnych 20 lat - wynika z badań opublikowanych przez "American Journal of Epidemiology".

Zależność tę badali naukowcy z University of Massachusetts Amherst i Harvard School of Public Health w grupie 1257 kobiet, u których zdiagnozowano zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS – z ang. premenstrual syndrome)) w latach 1991-2005. Wyniki porównywano z grupą kontrolną liczącą 2463 kobiety nie mające podobnych problemów przed miesiączkami. Obserwacje trwały do 2011 roku.

Po uwzględnieniu historii nadciśnienia w rodzinie oraz takich czynników jak wskaźnik masy ciała, palenie papierosów, aktywność fizyczna, spożycie alkoholu, stosowanie antykoncepcji hormonalnej lub hormonalnej terapii zastępczej, naukowcy stwierdzili, że zespół napięcia przedmiesiączkowego zwiększa ryzyko nadciśnienia o 40 proc. Nie dotyczyło to jednak kobiet, u których występował wysoki poziom witaminy B1 i B2.

Niedawno ten sam zespół naukowców stwierdził, że kobiety spożywające dużo witaminy B1 i B2 są o 25 35 proc. mniej narażone na PMS. Zdaniem badaczy sugeruje to, że zwiększenie spożycia tych witamin może wpłynąć zarówno na złagodzenie objawów PMS, jak i na zmniejszenie ryzyka nadciśnienia.(PAP)