19.04.2024
27.11.2015 aktualizacja 27.11.2015

Ćwiczenia poprawiają pamięć długotrwałą

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Aktywność fizyczna stymuluje rozwój nowych komórek nerwowych w mózgu u osób dorosłych i wspomaga pracę pamięci długotrwałej - informuje pismo "Brain Plasticity".

Naukowcy z Uniwersytetu Bazylejskiego w Szwajcarii badali dwie grupy myszy, z których jedna miała do dyspozycji w klatce kółko do biegania. Mając na uwadze to, że myszy wolą spędzać czas w pobliżu nowych obiektów niż tych, które już znają, pamięć gryzoni badano za pomocą testu rozpoznawania nowego obiektu (ang. novel object recognition, NOR).

Gryzoniom najpierw zaprezentowano dwa identyczne przedmioty w kształcie stożka, a po 1,5 godziny jeden ze stożków zastąpiono piramidką. Obserwacje wykazały, że obie grupy myszy były w stanie odróżnić nowy przedmiot od starego. Po 24 godzinach przedmiot ponownie podmieniono podobnym, jednak o innym kształcie, a czasami także o innym kolorze. W przypadku, gdy nowy obiekt wyraźnie różnił się od poprzedniego, obie grupy prawidłowo go rozpoznawały. Jednak w sytuacji, gdy obiekt był bardziej podobny do poprzedniego, prawidłowo rozpoznawała go tylko grupa myszy biegających w kółku.

Wskazuje to, że ćwiczenia wspomagają proces rozróżniania wzorców (ang. pattern separation), który jest elementem procesu uczenia się i umożliwia rozróżnianie podobnych przedmiotów, miejsc, zdarzeń czy doświadczeń.

Kontynuując badania, naukowcy zaobserwowali, że w mózgach biegających myszy powstało dwukrotnie więcej nowych komórek nerwowych niż w mózgach nieaktywnej fizycznie grupy gryzoni. Ponadto nowe komórki nerwowe miały dłuższe dendryty, co sprzyjało tworzeniu połączeń synaptycznych i lepszej komunikacji międzyneuronalnej.

Zdaniem naukowców stymulowanie neurogenezy za pomocą ćwiczeń mogłoby pomóc w leczeniu wielu chorób, w tym demencji i łagodnych zaburzeń poznawczych.(PAP)