29.03.2024
27.11.2015 aktualizacja 27.11.2015

Szczęście znajduje się w przedklinku

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Osoby o wyższym poziomie subiektywnego poczucia szczęścia mają więcej istoty szarej w rejonie mózgu zwanym przedklinkiem – zawiadamia czasopismo „Scientific Reports”.

Naukowcy z Uniwersytetu Kioto (Japonia) zidentyfikowali miejsce w mózgu, które pozwala na obiektywną miarę subiektywnego poczucia szczęścia u człowieka. Zaobserwowali, że osoby uważające się za szczęśliwsze, tzn. posiadające więcej pozytywnych emocji i poczucia sensu w życiu, mają więcej istoty szarej – ciał komórek nerwowych – w przedklinku – strukturze kresomózgowia stanowiącej ośrodek samoświadomości.

Badacze przeprowadzili u ochotników magnetyczny rezonans jądrowy mózgu (MRI), a następnie dali im do wypełnienia kwestionariusze zawierające pytania dotyczące ogólnego poczucia szczęścia, intensywności odczuwanych emocji i poczucia satysfakcji życiowej.

Analiza danych wykazała, że osoby, które deklarowały najwyższe poczucie szczęścia – intensywniej odczuwały pozytywne emocje, słabiej negatywne i odnalazły w życiu sens – posiadały więcej istoty szarej w przedklinku.

„Wielu wybitnych uczonych, np. Arystoteles, próbowało od zawsze odpowiedzieć na pytanie, czym jest szczęście. Jestem bardzo szczęśliwy, że nam się to udało i teraz wiemy więcej na temat tego, co to znaczy być szczęśliwym” – mówi koordynator badania Wataru Sato.

Wyniki badania mogą pozwolić na obiektywny pomiar poczucia szczęścia, a także na opracowanie treningu szczęścia.

„Istnieje kilka badań, które pokazują, że medytacja może zwiększyć ilość istoty szarej w przedklinku. Wiedza na temat umiejscowienia szczęścia w mózgu może być użyteczna w stworzeniu programów szczęścia opartych na badaniach naukowych” – podsumowuje badacz. (PAP)