29.03.2024
30.11.2015 aktualizacja 30.11.2015

Estradiol nie wpływa na ocenę atrakcyjności męskich twarzy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Ani poziom estradiolu, ani faza cyklu menstruacyjnego nie wpływają na to, które z męskich twarzy są uznawane przez kobiety za atrakcyjne – dowodzą badania międzynarodowej ekipy złożonej m.in. z naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wyniki badania, prowadzonego przez polskich naukowców wspólnie z badaczami z Harvardu i Szpitala Uniwersyteckiego w Oslo opublikowało czasopismo „Hormones and Behavior”.

Część badaczy twierdzi, że preferencje kobiet wobec mężczyzn zmieniają się drastycznie w trakcie trwania cyklu menstruacyjnego. Zjawisko to tłumaczone jest tym, że szansa na potencjalne zapłodnienie wpływa na preferowanie szczególnych cech u mężczyzn. Według tej hipotezy kobiety, które są w fazie płodnej wolałyby innych mężczyzn niż kobiety będące w niepłodnej fazie cyklu.

Maskulinizacja, czyli wysoki stopień męskości twarzy, może świadczyć o wysokim poziomie zdrowia oraz sile fizycznej i psychicznej mężczyzny. Uważa się, że kobiety będące w fazie płodnej – czyli w fazie, gdy może dojść do zapłodnienia – szukają dobrych genów dla swoich dzieci. Powinny więc preferować mężczyzn o bardziej męskich rysach twarzy.

Międzynarodowy zespół badawczy zanalizował dzienne poziomy estradiolu 115 polskich kobiet, mierzone w ślinie, podczas całego cyklu menstruacyjnego. Dzięki temu możliwe było dokładne określenie, w którym momencie cyklu wystąpiła owulacja. Większość dotychczasowych badań, szacowało jedynie to, w jakiej fazie cyklu menstruacyjnego znajduje się kobieta na podstawie deklarowanej przez uczestniczki badania liczbie dni, które upłynęły od ostatniej menstruacji.

Przeprowadzone analizy wykazały, że kobiety będące w płodnej fazie cyklu nie wykazywały większej preferencji wobec bardziej „męskich” mężczyzn niż kobiety będące w fazie niepłodnej.

Z wcześniejszych badań wiadomo, że hormony płciowe odgrywają ważną rolę w życiu kobiet i mogą wpływać na ich zachowanie oraz motywację seksualną. Wśród badanych Polek stężenia estradiolu, czyli hormonu wpływającego na potencjalną płodność, nie wpływały na preferencje kobiet względem zmaskulinizowanych twarzy osobników płci odmiennej.

Naukowcy wskazują również, iż nawet pomiędzy kobietami regularnie miesiączkującymi występują bardzo duże różnice pod względem dnia, w którym występuje owulacja w trakcie cyklu. Dotychczas przeprowadzone badania nie uwzględniły tej zmienności. Nowe badania wskazują na konieczność włączenia pomiarów hormonów do badań na temat preferencji kobiet.

Artykuł w „Hormones and Behavior” jest dostępny w wersji internetowej.

szl/ agt/