Strona główna Aktualności
Uczelnie

„Warsztaty w pudełku” – nowa akcja dla szkół Fundacji Uniwersytet Dzieci

30.11.2015 Uczelnie

Zajęcia z cyklu "Ekspedycje". Źródło: Fundacja Uniwersytet Dzieci

Działająca od wielu lat w kilku miastach Fundacja Uniwersytet Dzieci rozszerza swoją działalność. Już w grudniu startuje jej nowa akcja „Warsztaty w pudełku”. Chętni nauczyciele z całego kraju dostaną darmowe „skrzynki z pomysłami” inspirujące do prowadzenia ciekawych lekcji.

Współpracując z uczelniami wyższymi Uniwersytet Dzieci – organizacja non-profit - propaguje nowoczesną edukację wzorowaną na wykładach i warsztatach akademickich. Fundacja rozwija zainteresowania dzieci wykraczające poza nauczanie szkolne oraz umożliwia dzieciom odkrywanie własnych pasji. Do grona wykładowców należą naukowcy i eksperci z różnych dziedzin. Uniwersytet ma obecnie ośrodki w Warszawie, Krakowie, Olsztynie i Wrocławiu. Rocznie w zajęciach bierze udział ponad 6 tys. najmłodszych studentów w wieku 6-14 lat.

 

Oprócz prowadzenia zajęć stacjonarnych od kilku lat Uniwersytet Dzieci udostępnia w internecie: http://scenariuszelekcji.edu.pl/  scenariusze lekcji napisane przez naukowców i popularyzatorów nauki z myślą o twórczych nauczycielach. Na platformie internetowej opisane są krok po kroku ciekawe zajęcia.

 

W listopadzie fundacja zakończyła inny projekt - pierwszy cykl „Ekspedycji” - bezpłatnych konferencji dla nauczycieli. Przeprowadzono je w Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Olsztynie, Rzeszowie, Katowicach i Łodzi we współpracy z wojewódzkimi ośrodkami doskonalenia nauczycieli. W zajęciach wzięło udział łącznie ponad 500 nauczycieli szkół podstawowych.

 

„W trakcie tych konferencji pokazujemy nauczycielom, jak uatrakcyjnić szkolne zajęcia. Robimy razem z nimi proste eksperymenty z rozmaitych dziedzin, np. badamy działanie zmysłów oraz wpływ grupy i sugestii. W innym ćwiczeniu testujemy wytrzymałość materiałów: każdy uczestnik siada na balonie i patrzy, czy ten pęknie. To są tanie i jednocześnie efektowne zabawy, które mogą bardzo zaciekawić uczniów” – mówi PAP Joanna Stojer, kryminalistyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego, zaangażowana w liczne akcje Uniwersytetu Dzieci.

 

Jak zauważyła, ważne jest także to, aby nauczyciele nie wstydzili się powiedzieć „nie wiem”, kiedy uczniowie zadadzą im jakieś trudne pytanie. „Mnie też się zdarza, że sześciolatek spyta mnie o coś i nie znam odpowiedzi. Mówię wtedy: +nie wiem, ale sprawdzę+ i dzieci na ogół świetnie to rozumieją” – dodaje Stojer.

 

Na początku grudnia ruszy nowa akcja Uniwersytetu Dzieci: „Warsztaty w pudełku”. Jej organizatorzy prześlą bezpłatnie nauczycielom 2,5 tys. małych pudełek z prostymi rekwizytami (lizakiem, plastikowymi rurkami i paskami papieru) oraz materiałami szkoleniowymi. Wszystko po to, by pomóc nauczycielom w uatrakcyjnieniu lekcji.

 

„Wiele osób jest przekonanych, że prowadzenie ciekawych lekcji w szkole wymaga dużych pieniędzy, bo np. wiąże się z klasową wycieczką do centrum nauki. Nasza akcja pokazuje, że tak nie jest. Przy użyciu drobnych rekwizytów można zrobić w szkole bardzo dużo - choćby zbudować w każdej klasie laboratorium, w którym powstaje mydło” – mówi PAP Natalia Iwan z Uniwersytetu Dzieci.

 

Nauczyciele szkół podstawowych, którzy chcieliby bezpłatnie otrzymać pudełka, powinni zamówić je przez formularz na stronie internetowej http://www.scenariuszelekcji.edu.pl/ekspedycje. W tym samym miejscu dostępne są wszystkie informacje o warsztatach i ekspedycjach oraz krótki klip wideo prezentujący akcję.

 

Wspomniane działania edukacyjne Uniwersytetu Dzieci – „Ekspedycje” i „Warsztaty w pudełku” - są dostępne nieodpłatnie, podobnie jak scenariusze lekcji w internecie. Koszty akcji pokryto dzięki darczyńcom. Fundacja chętnie nawiąże kontakt w sprawie finansowania dalszych działań edukacyjnych.

 

PAP - Nauka w Polsce

 

szl/ mki

Każdy nauczyciel może otrzymać "niezbędnik" z pomysłami na ciekawe lekcje. Źródło: Fundacja Uniwersytet Dzieci

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

"Bagdad. Miasto pokoju, miasto krwi" - różne oblicza irackiego miasta "Bagdad. Miasto pokoju, miasto krwi" - różne oblicza irackiego miasta

Intelektualny i naukowy motor świata, a przy tym miasto, które imponowało przepięknymi i mądrze zorganizowanymi rozwiązaniami architektonicznymi... Opinię godną starożytnej Aleksandrii czy mitycznej Atlantydy miał ponad tysiąc lat temu Bagdad, dziś kojarzony z chaosem i zamachami.

Więcej

Myśl na dziś

Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek
Albert Einstein

Nasz blog

Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji! Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Więcej

Tagi

-->