18.04.2024
21.12.2015 aktualizacja 21.12.2015

Toruńscy naukowcy opracują metody badania zanieczyszczenia satelitów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wydział Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu podpisał z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) umowę o współpracy w zakresie pomiarów zanieczyszczeń organicznych satelitów - poinformowało Centrum Promocji i Informacji UMK.

Umowa przewiduje opracowanie metody analizy zanieczyszczeń według standardów organizacji Europejska Współpraca dla Standaryzacji Kosmicznej(ECSS) i wykonanie testów oraz koordynację podobnych badań prowadzonych w 10 laboratoriach europejskich. Przewidziano, że realizacja projektu badawczego potrwa pół roku.

ESA wypożyczyła UMK na 20 lat spektrometr FTIR z detektorem FPA i spektrometr Ramana z układem obrazowania, których wartość katalogowa wynosi ok. 1,5 mln zł. Badania przeprowadzone zostaną w Centralnym Laboratorium - Pracowni Analiz Instrumentalnych Wydziału Chemii UMK.

Po pozytywnym zakończeniu projektu na Wydziale Chemii ma powstać laboratorium akredytowane przez ESA według standardów ECSS. Pozwoli to na wykonywanie systematycznych analiz powierzchni metodami spektroskopii IR i Ramana dla ESA, a także dla innych ośrodków badawczych i zakładów przemysłowych.

Centralne Laboratorium na UMK wyposażone jest najnowocześniejszą aparaturę naukową przeznaczoną do badania morfologii, struktury powierzchni ciał stałych i cieczy.

Naukowcy z laboratorium specjalizują się w rozwijaniu analizy jakościowej i ilościowej ciał powierzchni ciał stałych, a obiektem badań są metale, stopy, polimery, nanocząstki, materiały węglowe i membrany. Wyposażenie laboratorium pozwala na wykonywanie specjalistycznych analiz w skali od makro do nanometrycznej.

rau/ malk/