23.04.2024
24.12.2015 aktualizacja 24.12.2015

NASA odwołała start kolejnej misji na Marsa

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Amerykańska agencja kosmiczna NASA tymczasowo odwołała we wtorek start marsjańskiej sondy InSight, przewidziany na marzec 2016 r., z powodu wykrycia nieszczelności w hermetycznej osłonie sejsmometru, kluczowego instrumentu na pokładzie. Nowego terminu nie wyznaczono.

Sejsmometr, zaprojektowany i skonstruowany przez naukowców z francuskiej agencji kosmicznej CNES, ma mierzyć ruchy skorupy Czerwonej Planety. Czujniki sejsmometru muszą mieć zapewnione sterylne, warunki pracy w wysokiej próżni. Inne instrumenty mają badać wewnętrzną budowę Marsa.

Dyrekcja NASA i naukowcy francuscy oświadczyli we wtorek, że muszą zbadać czy nieszczelną osłonę uda się naprawić, czy trzeba będzie zaprojektować nową, lub w ogóle zrezygnować z misji.

Kolejny możliwy termin startu sondy przypada dopiero na maj 2018 roku bowiem wówczas Ziemia i Mars znajdą się w najkorzystniejszym położeniu względem siebie. Taka sytuacja, trwająca kilka tygodni, powtarza się co 26 miesięcy.

"Termin startu zbliża się, ale niestety mamy za mało czasu aby zidentyfikować nieszczelne miejsce i usunąć usterkę" - powiedział John Grunsfeld, zastępca administratora NASA. Według specjalistów z NASA same analizy i dyskusje o rozwiązaniu problemu mogą potrwać wiele miesięcy a zaprojektowanie i skonstruowanie nowej osłony może zabrać nawet 5 lat.

Celem misji InSight jest dokładne zbadanie jądra, płaszcza i skorupy Marsa, który stałby się w ten sposób pierwszą planetą, poza Ziemią, zbadaną w ten sposób. Koszt misji ocenia się na 675 mln dolarów. (PAP)