29.03.2024
31.12.2015 aktualizacja 31.12.2015

Prehistoryczne chińskie brzoskwinie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Resztki brzoskwiń sprzed prawdopodobnie 2,5 mln lat odkryto w południowo-zachodnich Chinach – informują naukowcy na łamach pisma „Scientific Reports”.

Naukowcy odkryli osiem dobrze zachowanych skamieniałości owoców brzoskwini. Owoce są podobne do dzisiejszych, ale mniejsze. Ich średnica wynosiła ok. pięć cm. Oznacza to, że brzoskwinie osiągnęły taką postać na długo przed udomowieniem przez człowieka, w wyniku naturalnej selekcji.

Jest to pierwsze odkrycie okazów owoców brzoskwini z tak odległej przeszłości. Pomoże ono w zrozumieniu - słabo jak dotąd poznanej - ewolucyjnej historii rośliny.

Odkrywca prof. Tao Su z ogrodu botanicznego w Xishuangbanna podkreśla, że najstarsze znane dotychczas archeologiczne świadectwo dotyczące brzoskwiń pochodzi sprzed ośmiu tys. lat. Uważa się powszechnie, że brzoskwinie pochodzą z Chin, gdzie odgrywały ważną rolę, jednak – jak dotąd – nie było dostatecznych danych na poparcie tej tezy. Nie odnaleziono też dzikich populacji.

„Jeśli poznamy, skąd wzięły się zasoby, z których korzystamy, jest szansa, że wykorzystamy je jeszcze lepiej” - komentuje współautor artykułu, prof. Peter Wilf, paleobotanik z Penn State University (USA).

Analizy fizyko-chemiczne okazu przeprowadzono na Penn State University. W owocach dokonał się proces krystalizacji, natomiast w nasiona zostały zastąpione przez odkładające się żelazo.

W Chinach brzoskwiniom towarzyszy bogata symbolika. W taoizmie oznaczają nieśmiertelność, wiąże się z nimi również powodzenie i piękno.(PAP)