Strona główna Aktualności
Świat

Zsekwencjonowano genom prehistorycznych Irlandczyków

05.01.2016 Świat

Fot. Fotolia

Po raz pierwszy zsekwencjonowano genom prehistorycznych mieszkańców Irlandii - kobiety i trzech mężczyzn. Wyniki badań świadczą o rozległych migracjach, które odbywały się pięć tys. lat temu – informują naukowcy na łamach „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Zsekwencjonowane genomy są jednoznacznym świadectwem masowych migracji do Irlandii w epoce brązu. Napływ przybyszów prawdopodobnie przyczynił się do zmian kulturowych i społecznych, w tym do wprowadzenia rolnictwa, metalurgii opartej na brązie, a także mógł przyczynić się do rozwoju zachodniego języka celtyckiego.

Zespół genetyków z Trinity College w Dublinie i archeologów z Queen's University w Belfaście zsekwencjonował genom kobiety - farmerki żyjącej ok. pięć tys. lat temu w okolicach dzisiejszego Belfastu, oraz trzech mężczyzn z późniejszego okresu, z wyspy Rathlin, sprzed ok. czterech tys. lat, kiedy już wprowadzona została obróbka metalu.

Kobieta miała ciemne włosy i brązowe oczy. Przypominała raczej południowoeuropejski typ urody. Mężczyźni z kolei mieli niebieskie oczy.

Archeolodzy od dawna debatują, czy przejście od trybu łowiecko-zbierackiego do rolniczego odbyło się na Wyspach Brytyjskich wskutek zaadaptowania nowych trendów przez lokalne społeczności, czy przede wszystkim wskutek migracji.

Najnowsze wyniki genetyczne dowodzą jednoznacznie, że kluczową rolę odegrały masowe migracje. Korzenie genetyczne farmerki sięgają Bliskie Wschodu, gdzie wynaleziono rolnictwo. Stamtąd pochodzi większość jej puli genetycznej. Z kolei genom mężczyzn z epoki brązu w jednej trzeciej wywodzi się ze stepów pontyjskich.

„W epoce brązu do Europy znad Morza Czarnego napłynęła wielka fala, zmieniając genom, i – jak teraz już wiemy – dotarła do najbardziej wysuniętej na zachód wyspy” - opisuje kierownik badań, prof. Dan Bradley z Trinity College w Dublinie. Jak dodaje, mogły pójść za tym inne zmiany, na przykład przyniesienie języka, z którego wykształciły się zachodnie języki celtyckie.(PAP)

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

O relacjach pełną parą! "Siła duetów" O relacjach pełną parą! "Siła duetów"

Czy historię ludzkości tworzą sami samotni geniusze? Nie! Po prostu łatwiej o nich opowiadać historie. Ale świat nie jest taki prosty! W dokonywaniu przełomów liczą się też relacje między ludźmi, spośród których najbardziej podstawową jest relacja dwóch osób - zauważa w książce "Siła duetów" Joshua Wolf Shenk.

Nigdy nie wątpi ten tylko, kto nic nie wie.
Cyceron

Z rąk do rąk: od rzymskich czyściochów do czerwonoarmistów Z rąk do rąk: od rzymskich czyściochów do czerwonoarmistów

Twierdza w dzisiejszym Gonio w zachodniej Gruzji świetnie pełniła swą funkcję przez dwa tysiące lat: najpierw rzymscy legioniści bronili z niej granic cesarstwa przed niepokornymi mieszkańcami Kolchidy, a w czasach znacznie nam bliższych – czerwonoarmiści strzegli z niej granic ZSRR przed imperialistami. Sekrety tego stanowiska właśnie poznają polscy archeolodzy.