Strona główna Aktualności
Kosmos

Gigantyczny radioteleskop będzie jeszcze większy

20.01.2016 Kosmos

Rozmieszczenie stacji LOFAR w Europie. Źródło: LOFAR.

LOFAR to radioteleskop do obserwacji kosmosu na niskich częstotliwościach radiowych, z antenami rozmieszczonymi w różnych miejscach na świecie, w tym w Polsce. Do projektu dołączyła właśnie Irlandia, a zbudowane na jej terenie anteny poszerzą możliwości sieci LOFAR.

Międzynarodowym projektem kieruje holenderski instytut ASTRON, a bierze w nim udział sześć krajów. LOFAR to 50 stacji z antenami, z czego 38 znajduje się w Holandii, sześć w Niemczech, trzy w Polsce, jedna we Francji, jedna w Szwecji i jedna w Wielkiej Brytanii. Łącznie wszystkie stacje mają wiele tysięcy elementów odbiorczych.

W minionym tygodniu oficjalnie ogłoszono plany budowy stacji LOFAR w Irlandii. Inwestycja zostanie wykonana jeszcze w tym roku. Budżet na ten cel obejmuje 1,4 miliona euro z irlandzkich środków grantowych oraz 0,5 miliona euro od sponsorów prywatnych i od instytucji biorących udział w projekcie. Irlandzkie konsorcjum dla sieci LOFAR będzie mieć nazwę I-LOFAR (od Ireland LOFAR).

Stacja zostanie wybudowana w okolicach zamku w mieście Birr w środkowej Irlandii. Dzięki niej sieć wszystkich stacji LOFAR będzie rozciągać się na dystans 2000 km.

LOFAR służy do obserwacji kosmosu w zakresie niskich częstotliwości radiowych, od 10 do 240 MHz. Działa na zasadzie interferometru, czyli wiele anten obserwuje jednocześnie jeden obiekt na niebie, dzięki czemu uzyskuje się rozdzielczość odpowiadającą teleskopowi o średnicy równej dystansowi pomiędzy skrajnymi antenami. W ramach projektu będą prowadzone obserwacje początkowych etapów istnienia Wszechświata, zostaną wykonane głębokie przeglądy galaktyk, a także badania pogody kosmicznej i oddziaływanie Słońca na naszą planetę.

Projekt zainaugurowano w 2010 roku w Holandii. Polskie stacje LOFAR znajdują się w Bałdach, Borówcu i Łazach. Nazwa projektu, LOFAR, to skrót od Low-Frequency Array for Radio astronomy.